De rekening van het koopkrachtondersteuningspakket wordt door de regering gelegd bij het bedrijfsleven. Zo blijkt uit de uitgelekte plannen die definitief bekend zullen worden gemaakt op Prinsjesdag. MKB-Amsterdam vindt dat dit pakket aan fiscale maatregelen de situatie voor mkb ondernemers nog moeilijker maakt. De onzekerheid voor het mkb neemt op deze wijze verder toe. Ondernemers hebben juist steun en duidelijkheid nodig van de overheid.

Onzekerheid troef voor mkb

Het bedrijfsleven heeft zich in 2022 amper kunnen herstellen van de coronacrisis. De energieprijzen gaan door het plafond, energie-intensieve bedrijven dreigen hun productie te moeten staken. De schaarste op de arbeidsmarkt zorgt voor gedwongen beperking van openingstijden en explosieve stijging van de zzp-tarieven in onder andere de horeca. De koopkracht is dramatisch gedaald door een inflatie van meer dan twaalf procent. En de aankomende fiscale maatregelen tasten de winstgevendheid van het bedrijfsleven verder aan. Mkb bedrijven hebben juist een overheid nodig die een stabiel economisch klimaat creëert.

Noodfonds voor mkb ondernemingen

Bert Bos, voorzitter van de werkgroep Groei van MKB-Amsterdam en ondernemersmentor, maakt zich zorgen over het gebrek aan initiatief van de regering. ‘De overheid ontkomt er niet aan om de kleine ondernemingen te steunen. De kasstroom van het mkb wordt zo intens zwaar belast door de enorme stijging van de energiekosten, dit gaat tot veel faillissementen leiden.’

Bos ziet een oplossing in de oprichting van een energiefonds voor mkb-ondernemingen, analoog aan het noodfonds voor particulieren dat nu in de maak is. Dit idee wordt ondersteund door MKB-Nederland, die hierover zegt: ‘Het is cruciaal dat er ondersteuning komt voor het energie-intensieve bedrijfsleven om ze door de tijdelijke problemen met de extreem hoge energieprijzen te helpen’ Bos meent dat er te weinig aandacht voor het mkb wordt besteed in de rijksbegroting, ’terwijl het de motor van de Nederlandse economie is. Met zo’n fonds heeft de regering in handen een instrument om het mkb daadwerkelijk te ondersteunen.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...