De reclamebelasting werd in 2020 ingevoerd, maar na het uitbreken van de coronapandemie in het begin van dat jaar besloot de gemeente de heffing uit te stellen, wat een jaar later weer gebeurde. In het Financieele Dagblad laat MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth weten dat hij opgelucht is. Hij is bovendien optimistisch gestemd over de periode ná februari, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen. ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen. ‘Voor dit jaar leek de gemeente vastbesloten alsnog de reclamebelasting te gaan innen. Dit besluit komt voor mij dan ook als een grote verrassing.’

De invoering van de door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Wethouder Victor Everhardt van Financiën en Economische Zaken maakte dat vanmiddag bekend. Al eerder werd de invoering uitgesteld. En ook deze keer is de aanhoudende coronacrisis de reden daarvoor. 

Voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam is er blij mee. ‘Een extra belasting is heel moeilijk uit te leggen nu ondernemers nog steeds te maken hebben met beperkende maatregelen. Het is goed nieuws dat het gemeentebestuur de bezwaren van ondernemers serieus heeft genomen.’

Twee maanden uitstel is natuurlijk niet heel lang. Dat ziet Drenth ook. ‘Maar al eerder hebben we de invoering tegen kunnen houden. In maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel afstel.’

Meer lezen over reclamebelasting? 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief MKB Mail en ontvang automatisch onze artikelen over reclamebelasting en andere urgente ondernemerszaken in de regio Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!