De reclamebelasting werd in 2020 ingevoerd, maar na het uitbreken van de coronapandemie in het begin van dat jaar besloot de gemeente de heffing uit te stellen, wat een jaar later weer gebeurde. In het Financieele Dagblad laat MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth weten dat hij opgelucht is. Hij is bovendien optimistisch gestemd over de periode ná februari, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen. ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen. ‘Voor dit jaar leek de gemeente vastbesloten alsnog de reclamebelasting te gaan innen. Dit besluit komt voor mij dan ook als een grote verrassing.’
De invoering van de door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Wethouder Victor Everhardt van Financiën en Economische Zaken maakte dat vanmiddag bekend. Al eerder werd de invoering uitgesteld. En ook deze keer is de aanhoudende coronacrisis de reden daarvoor.
Voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam is er blij mee. ‘Een extra belasting is heel moeilijk uit te leggen nu ondernemers nog steeds te maken hebben met beperkende maatregelen. Het is goed nieuws dat het gemeentebestuur de bezwaren van ondernemers serieus heeft genomen.’
Twee maanden uitstel is natuurlijk niet heel lang. Dat ziet Drenth ook. ‘Maar al eerder hebben we de invoering tegen kunnen houden. In maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel afstel.’
Meer lezen over reclamebelasting?
- Reclametaks strop voor detailhandel
- ‘Heroverweeg invoering reclamebelasting’
- Amsterdamse kapper boos om herinvoering reclamebelasting
- ‘Principiële bezwaren tegen invoering reclamebelasting’
Meld je aan voor onze nieuwsbrief MKB Mail en ontvang automatisch onze artikelen over reclamebelasting en andere urgente ondernemerszaken in de regio Amsterdam.