Nu de horeca nog steeds gesloten is, gaan veel Amsterdammers lopend langs hun favoriete restaurants en cafés. Shannice Wilner (25) speelde handig in op de situatie en bedacht De Oesterwandeling. De eerste editie vond afgelopen zaterdag plaats: in een wandeltocht langs verschillende horecazaken konden deelnemers bij elke stop een drankje drinken en een oester slurpen. 

Het idee om de wandeling op oesters te richten komt niet helemaal uit de lucht vallen. Al een aantal jaren is Wilner succesvol met haar kledingmerk Pescattura. Daarmee verkoopt ze truien met daarop de iconische slogan ‘Koester Je Oester’. Dat Wilner veel met oesters heeft mag dan ook duidelijk zijn: ‘’Ik zie oesters echt als iets feestelijks, ik haal ze ook altijd als ik iets te vieren heb. Zo is de Oesterwandeling ook bedoeld. Het is een feestje, een lichtpuntje in een tijd die voor velen toch wel moeilijk is.’’ 

Wilner blikt terug op de primeur van de door haar georganiseerde wandeling afgelopen weekend: ‘’Het was echt een succes, ik heb alleen maar positieve reacties gekregen. Ook achteraf bleven mensen leuke berichten sturen via e-mail en Instagram. Het feit dat er binnen vier uur tijd 300 kaarten waren verkocht zegt natuurlijk ook wel iets.’’ Het was dan ook geen eenmalig initiatief: de kaarten voor aankomend weekend zijn alweer in de verkoop en lopen hard. Er zijn dan twee routes te lopen: een door het Centrum en de Pijp, de andere door Amsterdam-Oost. Voor het Paasweekend werkt Wilner hard aan een editie in Amsterdam-West en Rotterdam.

Publiciteit voor deelnemende zaken mooi meegenomen
Het organiseren van de Oesterwandeling is razendsnel gegaan. Het was voor Wilner niet moeilijk om horecazaken aan zich te binden. Restaurants als Lion Noir en Fa. Peekelharing waren meteen enthousiast: ‘’Nu de horeca dicht is, is alle publiciteit voor de deelnemende zaken natuurlijk mooi meegenomen. Er waren ook deelnemers aan de wandeling die nog nooit van bepaalde restaurants hadden gehoord, dus je creëert ook nog eens een nieuw publiek.’’ Goed om te weten: bij ieder restaurant krijg je een ander soort oester. Zo kom je bijzondere variaties tegen met passievrucht, bosui en chilipeper, en bij Brut de Mer op het Gerard Douplein staat zelfs een oesterbar waar je je eigen toppings kunt kiezen. Maar liefhebbers van minder opsmuk hoeven zich geen zorgen te maken: ook de Zeeuwse platte met citroen is van de partij.

Ben je enthousiast geworden door dit artikel en heb je zin om een oesterwandeling te maken? Via @oesterwandeling op Instagram kun je je kaartje kopen. Er zijn nog tickets voor aankomend weekend verkrijgbaar!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!