Na de CEO’s van drie multinationals sprak dit jaar voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland de economielezing van Elsevier Weekblad uit, in de Rode Hoed in Amsterdam. Met de titel ‘De visie van een glazenwasser’, sprak Vonhof over ondernemerschap en ons midden- en kleinbedrijf, vanuit zijn eigen ervaringen als ondernemer.

Ooit startte Vonhof zelf een schoonmaakbedrijf dat hij uitbouwde tot een onderneming met 2.300 mensen in dienst. Hij weet daarom hoe moeilijk het is om te ondernemen. Anders dan een ambtenaar of bankier, die vaak vooral bezig zijn om fouten te voorkomen, is ondernemen vooral het léren van de fouten die je maakt. Na elke val weer opstaan en doorgaan: dát is volgens Vonhof ondernemen. In al die valpartijen wordt een ondernemer gevormd.

Vonhof: ‘In de politiek is een vertekend beeld ontstaan van het bedrijfsleven. Er is te weinig oog voor de mens achter de cijfers. Het begint steeds meer op de jaren zeventig te lijken. De energieprijzen stijgen, de inflatie stijgt, de overheid geeft ongebreideld geld uit en ondernemers bashen is weer in de mode. Maar die ondernemers hebben juist baat bij een helder beleid, dat rekening houdt met het belang, de schaal en de mogelijkheden van het mkb en stimuleert in plaats van ontmoedigt.’

Geen zigzagbeleid

Bedrijven hebben te maken met ontoegankelijke financiering, te veel regels en te hoge lasten, vindt Vonhof: ‘Dat kaalplukken kan zo niet doorgaan. De overheid moet betrouwbaar zijn, we kunnen ons geen zigzagbeleid meer veroorloven. Overbodige en kostenverhogende regels, zoals de opslag op energieverbruik, moeten weg.’

‘We hebben grote en belangrijke uitdagingen voor de toekomst, zoals de aanpak van klimaatverandering en het tegengaan van kansenongelijkheid. Daar kijkt de ondernemer als een berg tegenop.’ Vonhof vraagt hiervoor begrip van de samenleving en politiek. Hij roept op om ondernemers vooral mee te nemen bij de aanpak van dit soort grote problemen.

Kijk hier de lezing terug:



Over de EW-lezing
In de Elsevier Weekblad Economie-lezing geven ondernemers, bestuurders van bedrijven en economen hun visie op ontwikkelingen in de samenleving. De lezing werd eerder gehouden door Ben van Beurden (Shell), Pieter Elbers (KLM) en Frans van Houten (Philips). De uitgebreide en geannoteerde versie van hun lezing is in boekvorm verschenen bij Uitgeverij EW. Ook de lezing van Jacco Vonhof komt als boek op de markt.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn uiteraard voor jou als ondernemer belangrijk! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via onze nieuwsbrief MKB Mail en onze socials de belangrijkste ontwikkelingen.

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

Studenten van Inholland gaan onder leiding van MKB-Amsterdam bestuurslid Bert Bos aan de slag met het ontwikkelen van duurzaamheidsplannen voor ondernemers. Ondernemers die wel oren hebben naar zo’n plan kunnen zich aanmelden. Binnenkort ook nieuws van Bert Bos over het Product van het Jaar!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!