Écht vlotten wil het nog niet met de aanlevering van goederen naar de Amsterdamse binnenstad. Althans: alle ambities ten spijt is komt er nog weinig terecht van het uitstootvrij maken van het transport van bouwmaterialen en goederen voor de detailhandel en horeca. Voor Bart Verweijen was het reden om nog meer gas te geven – figuurlijk dan – op elektrisch vervoer over water.
Om dat te stimuleren zijn inmiddels al meerdere city docs ingericht – plekken in het centrum waar goederen gelost kunnen worden. Nadat de spullen in de haven zijn gearriveerd, vaart Zoev City ze verder de stad in, richting Oosterdok en de Geldersekade. Helaas gebeurt dat nu eigenlijk nog maar mondjesmaat. Vooral met de afvoer van afval loopt het nog allerminst gesmeerd, zegt Verweijen. Terwijl alle voorwaarden eigenlijk aanwezig zijn. ‘We trekken intensief op met de gemeente, we willen de stad ook helpen. Er zijn genoeg initiatieven en ook hubs verschijnen op uitgebreide schaal.’
Distributieplekken
Toch hapert de ontwikkeling van deze innovatieve en klimaatvriendelijke distributie, constateert Verweijen. ‘Het loopt steeds vast op meerkosten. Duurzaam is duur zolang vervuilen goedkoop is en dat is wat er aan de hand is. Vanuit distributiecentra moeten goederen nu eerst in een vrachtwagen. Daarna worden ze nog twee keer overgezet: in én uit de boot. Dat kan bijvoorbeeld efficiënter, als meer distributieplekken naar het water gebracht worden. Dán haal je er een extra transportbeweging uit en wordt het aardig kostendekkend.’
De ambities van de challenge Boost je Buurt bleken heel behoorlijk aan te sluiten op Verweijens ambitie om met particulier initiatief de noden van de stad te lenigen. Bovendien is elke financiële injectie zinvol om het uitstootvrije vervoer eindelijk eens echt van de grond te krijgen. ‘We willen met een concept komen dat nieuw en anders is en ook bijdraagt aan een oplossing voor de kademuren en bruggen.’ Met zusterbedrijf PK Waterbouw draagt Verweijen ook flink bij aan het zeer noodzakelijke herstel van de kades.
Marktpartijen helpen
Een van de knelpunten is dat de gemeente terughoudend is met het steunen van marktpartijen, omdat dat een eerlijk speelveld kan belemmeren. Terwijl een kleine financiële impuls eigenlijk al genoeg is om het klimaatvriendelijke stadsvervoer vlot te trekken. ‘De meerkosten vormen vaak maar een marginaal verschil. Een echte aanbesteding zit er nu helaas niet in. Dan moet je op een andere manier op zoek naar potjes.’
Zoev City is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.