Écht vlotten wil het nog niet met de aanlevering van goederen naar de Amsterdamse binnenstad. Althans: alle ambities ten spijt is komt er nog weinig terecht van het uitstootvrij maken van het transport van bouwmaterialen en goederen voor de detailhandel en horeca. Voor Bart Verweijen was het reden om nog meer gas te geven – figuurlijk dan – op elektrisch vervoer over water.

Om dat te stimuleren zijn inmiddels al meerdere city docs ingericht – plekken in het centrum waar goederen gelost kunnen worden. Nadat de spullen in de haven zijn gearriveerd, vaart Zoev City ze verder de stad in, richting Oosterdok en de Geldersekade. Helaas gebeurt dat nu eigenlijk nog maar mondjesmaat. Vooral met de afvoer van afval loopt het nog allerminst gesmeerd, zegt Verweijen. Terwijl alle voorwaarden eigenlijk aanwezig zijn. ‘We trekken intensief op met de gemeente, we willen de stad ook helpen. Er zijn genoeg initiatieven en ook hubs verschijnen op uitgebreide schaal.’

Distributieplekken

Toch hapert de ontwikkeling van deze innovatieve en klimaatvriendelijke distributie, constateert Verweijen. ‘Het loopt steeds vast op meerkosten. Duurzaam is duur zolang vervuilen goedkoop is en dat is wat er aan de hand is. Vanuit distributiecentra moeten goederen nu eerst in een vrachtwagen. Daarna worden ze nog twee keer overgezet: in én uit de boot. Dat kan bijvoorbeeld efficiënter, als meer distributieplekken naar het water gebracht worden. Dán haal je er een extra transportbeweging uit en wordt het aardig kostendekkend.’

De ambities van de challenge Boost je Buurt bleken heel behoorlijk aan te sluiten op Verweijens ambitie om met particulier initiatief de noden van de stad te lenigen. Bovendien is elke financiële injectie zinvol om het uitstootvrije vervoer eindelijk eens echt van de grond te krijgen. ‘We willen met een concept komen dat nieuw en anders is en ook bijdraagt aan een oplossing voor de kademuren en bruggen.’ Met zusterbedrijf PK Waterbouw draagt Verweijen ook flink bij aan het zeer noodzakelijke herstel van de kades.

Marktpartijen helpen

Een van de knelpunten is dat de gemeente terughoudend is met het steunen van marktpartijen, omdat dat een eerlijk speelveld kan belemmeren. Terwijl een kleine financiële impuls eigenlijk al genoeg is om het klimaatvriendelijke stadsvervoer vlot te trekken. ‘De meerkosten vormen vaak maar een marginaal verschil. Een echte aanbesteding zit er nu helaas niet in. Dan moet je op een andere manier op zoek naar potjes.’

Zoev City is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...