Als internationaal expediteur op het Verenigd Koninkrijk besluit Nick Rosman zijn bedrijfsactiviteiten om te bouwen tot een koeriersdienst. Maar door de coronacrisis en obstakels bij het verkrijgen van coronasteun belandt hij op het randje van een faillissement. Om te overleven wil hij in zijn vestigingsplaats Uithoorn een transporthub opzetten.

Bijna twintig jaar woonde Rosman zelf in het Verenigd Koninkrijk. De Brexit kent voor hem daarom niet zo gek veel geheimen. ‘Ik wist al wat voor gezeur er zou komen. Om al het gehannes van lange wachttijden te voorkomen, wilde ik koste wat kost zorgen dat ik er klaar voor was. Ik wist dat de bureaucratie in Engeland nog groter was dan elders in de EU, dus dat ik me schrap moest zetten voor de gevolgen van de Brexit.’

Eigen hub in Uithoorn

Dé grote ambitie van Rosman is om in Uithoorn een hub te bouwen, als centraal servicepunt voor postpakketten. ‘Dan kunnen bussen naar één punt komen en van daaruit distribueren met elektrische auto’s en heb je niet meer al die bussen die door de hele stad heen knallen.’ De gesprekken met de gemeente wil hij de komende weken voortzetten. Het gaat hem niet alleen om hulp bij de investering, maar ook om ondersteuning bij het vinden van een geschikt pand. ‘Ik wil dat ook vestleggen. Ik hoop dat dat voortvarend gaat, want met corona en vakantietijd zit je toch altijd wel te klojoën.’

En daar is Rosman wel klaar mee. Na alle voorbereidingen op de Brexit en een overwonnen ziekte dacht hij klaar te zijn voor de toekomst. ‘Ik had alle vergunningen en douanedocumenten om niet eindeloos stil te hoeven staan bij de grens. Europa leek ook klaar voor de Brexit, maar in Engeland bleek de bureaucratie toch een stuk hardnekkiger.’ Vervelend, maar allemaal nog overkomelijk. Rosmans échte problemen ontstonden pas toen de coronacrisis losbarstte. ‘Ik klaag nog het meest over hoe de Nederlandse regering de zzp’er te kijk zet bij de steunmaatregelen.’

Transportbedrijf

In 2019 start Rosman een transportbedrijf, nadat hij om gezondheidsredenen zijn klusbedrijf heeft opgegeven. Maar door de coronacrisis komt het transportbedrijf stil te staan. Dat opdrachtgevers het risico met een zzp’er niet meer aandurfden te gaan, begrijpt hij op zich. En juist daarom vestigt hij alle hoop op de steunmaatregelen van de overheid, met name de TVL-regeling. Maar zoals met meer zelfstandigen het geval is: om voor de steun in aanmerking te komen, heeft hij een kloppende SBI-code nodig, en daar komt een belangrijke kink in de kabel.

Door de onduidelijkheid rond die codes en de strikte hantering daarvan wordt de tegemoetkoming voor vaste lasten afgewezen. En bij de tweede ronde blijkt het een bezwaar dat hij over zijn startjaar 2019 nog geen volwaardig omzet kan overleggen. ‘De nieuwe ronde heb ik niet eens aangevraagd, omdat ik weet dat ik die toch niet krijg. Inmiddels had ik mijn vrachtwagen weg moeten doen en bleek de stalling van 1.800 euro per maand niet te betalen, laat staan alle andere bijkomende kosten.’

‘Vakantiegeld’

Intussen ontvangt Rosman wel de eerste drie maanden Tozo, waarvan de laatste maand overigens na verrekening slechts bestaat uit 6 euro vakantiegeld. Ook mag hij zijn Engelse auto niet houden, als gevolg van de Brexit en nieuwe regels die daardoor gelden in het VK. Oorspronkelijk komt Rosman uit de scheepvaart, waardoor hij wel de nodige ervaring heeft opgedaan met overleven in moeilijke financiële tijden. ‘Ik wist daardoor hoe ik voldoende in moest slaan. En op een gegeven moment kon ik zelfs zelf uitbenen.’

Rodman ziet een advertentie voorbijkomen van DHL en Redjepakketje.nl en hij besluit zijn eigen servicepunt op te zetten. Hij belt DHL, TPG, UPS, DPD, DHL Express en Mondial Relay. Nu rijdt hij nog dagelijks met volle wagens voor twee platformen. ‘Het transport gaat weer een klein beetje lopen. Maar ik rijd met een kleinere auto, omdat ik fors heb moeten bezuinigen. Daardoor kom ik lastig aan het benodigde volume. Per pakketdienst komen we tot duizend tot twaalfhonderd pakketten per maand. Met wat investeringen en een goede locatie kan ik dat allemaal nog beter in goede banen leiden.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Staycation tips: Vrijhaven Zwier

Staycation tips: Vrijhaven Zwier

MKB Amsterdam deelt met jou de leukste tips voor een geslaagde ‘staycation’ in Nederland. Deze keer: Vrijhaven Zwier in Vinkeveen.

Uitslag Product van de Maand uitgesteld. Save the date voor september!

Uitslag Product van de Maand uitgesteld. Save the date voor september!

In verband met het oplopend aantal besmettingen is besloten om de Groeiborrel van de maand juli niet door te laten gaan. Dat betekent ook dat de uitslag van de winnaar van het Product van de Maand even op zich laat wachten. Na de zomerstop aankomende maand zijn we terug op donderdag 16 september vanaf 15.30 uur met de kick-off van het Digitaliseringsoffensief. Save the date!

Staycation tips: Stadsstrand De Hallen

Staycation tips: Stadsstrand De Hallen

MKB-Amsterdam deelt met jou de leukste tips voor een geslaagde ‘staycation’ in Nederland. Deze keer: Stadsstrand de Hallen in Amsterdam-West.

MKB Mail zomerstop

MKB Mail zomerstop

De redactie van MKB Mail wenst alle lezers een fijne zomer! Vanaf dinsdag 24 augustus zijn we er weer. Mocht je tips hebben voor verhalen of artikelen over ondernemen in de regio dan horen we het graag. Via marcia.appels@mkb-amsterdam.nl.

‘Begrip voor maatregelen, drama voor evenementenbranche’

‘Begrip voor maatregelen, drama voor evenementenbranche’

MKB-Nederland roept het kabinet op de vergoeding uit het garantiefonds voor gemaakte kosten in deze sector op te trekken naar 100 procent. En wat betreft het steunpakket: een oproep om eerder aangekondigde besluiten te heroverwegen.

‘Snel met wethouder om tafel over versmalling Weesperstraat’

‘Snel met wethouder om tafel over versmalling Weesperstraat’

Ondernemers willen in overleg met wethouder De Vries over de versmalling van de Weesperstraat. Pas als de werkzaamheden rond dit deel zijn afgerond kan er een raadsdebat over plaatsvinden. En dat is te laat om het tij nog te kunnen keren, zegt vice-voorzitter Guido Frankfurther vandaag in De Telegraaf.