Als internationaal expediteur op het Verenigd Koninkrijk besluit Nick Rosman zijn bedrijfsactiviteiten om te bouwen tot een koeriersdienst. Maar door de coronacrisis en obstakels bij het verkrijgen van coronasteun belandt hij op het randje van een faillissement. Om te overleven wil hij in zijn vestigingsplaats Uithoorn een transporthub opzetten.

Bijna twintig jaar woonde Rosman zelf in het Verenigd Koninkrijk. De Brexit kent voor hem daarom niet zo gek veel geheimen. ‘Ik wist al wat voor gezeur er zou komen. Om al het gehannes van lange wachttijden te voorkomen, wilde ik koste wat kost zorgen dat ik er klaar voor was. Ik wist dat de bureaucratie in Engeland nog groter was dan elders in de EU, dus dat ik me schrap moest zetten voor de gevolgen van de Brexit.’

Eigen hub in Uithoorn

Dé grote ambitie van Rosman is om in Uithoorn een hub te bouwen, als centraal servicepunt voor postpakketten. ‘Dan kunnen bussen naar één punt komen en van daaruit distribueren met elektrische auto’s en heb je niet meer al die bussen die door de hele stad heen knallen.’ De gesprekken met de gemeente wil hij de komende weken voortzetten. Het gaat hem niet alleen om hulp bij de investering, maar ook om ondersteuning bij het vinden van een geschikt pand. ‘Ik wil dat ook vestleggen. Ik hoop dat dat voortvarend gaat, want met corona en vakantietijd zit je toch altijd wel te klojoën.’

En daar is Rosman wel klaar mee. Na alle voorbereidingen op de Brexit en een overwonnen ziekte dacht hij klaar te zijn voor de toekomst. ‘Ik had alle vergunningen en douanedocumenten om niet eindeloos stil te hoeven staan bij de grens. Europa leek ook klaar voor de Brexit, maar in Engeland bleek de bureaucratie toch een stuk hardnekkiger.’ Vervelend, maar allemaal nog overkomelijk. Rosmans échte problemen ontstonden pas toen de coronacrisis losbarstte. ‘Ik klaag nog het meest over hoe de Nederlandse regering de zzp’er te kijk zet bij de steunmaatregelen.’

Transportbedrijf

In 2019 start Rosman een transportbedrijf, nadat hij om gezondheidsredenen zijn klusbedrijf heeft opgegeven. Maar door de coronacrisis komt het transportbedrijf stil te staan. Dat opdrachtgevers het risico met een zzp’er niet meer aandurfden te gaan, begrijpt hij op zich. En juist daarom vestigt hij alle hoop op de steunmaatregelen van de overheid, met name de TVL-regeling. Maar zoals met meer zelfstandigen het geval is: om voor de steun in aanmerking te komen, heeft hij een kloppende SBI-code nodig, en daar komt een belangrijke kink in de kabel.

Door de onduidelijkheid rond die codes en de strikte hantering daarvan wordt de tegemoetkoming voor vaste lasten afgewezen. En bij de tweede ronde blijkt het een bezwaar dat hij over zijn startjaar 2019 nog geen volwaardig omzet kan overleggen. ‘De nieuwe ronde heb ik niet eens aangevraagd, omdat ik weet dat ik die toch niet krijg. Inmiddels had ik mijn vrachtwagen weg moeten doen en bleek de stalling van 1.800 euro per maand niet te betalen, laat staan alle andere bijkomende kosten.’

‘Vakantiegeld’

Intussen ontvangt Rosman wel de eerste drie maanden Tozo, waarvan de laatste maand overigens na verrekening slechts bestaat uit 6 euro vakantiegeld. Ook mag hij zijn Engelse auto niet houden, als gevolg van de Brexit en nieuwe regels die daardoor gelden in het VK. Oorspronkelijk komt Rosman uit de scheepvaart, waardoor hij wel de nodige ervaring heeft opgedaan met overleven in moeilijke financiële tijden. ‘Ik wist daardoor hoe ik voldoende in moest slaan. En op een gegeven moment kon ik zelfs zelf uitbenen.’

Rodman ziet een advertentie voorbijkomen van DHL en Redjepakketje.nl en hij besluit zijn eigen servicepunt op te zetten. Hij belt DHL, TPG, UPS, DPD, DHL Express en Mondial Relay. Nu rijdt hij nog dagelijks met volle wagens voor twee platformen. ‘Het transport gaat weer een klein beetje lopen. Maar ik rijd met een kleinere auto, omdat ik fors heb moeten bezuinigen. Daardoor kom ik lastig aan het benodigde volume. Per pakketdienst komen we tot duizend tot twaalfhonderd pakketten per maand. Met wat investeringen en een goede locatie kan ik dat allemaal nog beter in goede banen leiden.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Stem op het product van de maand augustus!

Stem op het product van de maand augustus!

Je kunt weer stemmen voor het Product van de Maand! We hebben vijf lekkere producten voor je, genomineerd door Van Amsterdamse Bodem. Maak je keuze en kom naar de uitreiking tijdens de Groeiborrel op maandag 5 september. Amsterdams eten is het allerlekkerste!

Draag bij aan de Omarmprijs!

Draag bij aan de Omarmprijs!

Op 13 oktober wordt de Omarmprijs uitgereikt, een prijs voor Amsterdamse initiatieven die zich inzetten voor armoedebestrijding. De organisatie PACT voor Amsterdam vraagt de hulp van Amsterdamse ondernemers om de prijs zo mooi mogelijk te maken. Rob Held, Pact Makelaar Armoedebestrijding: ‘Wij geloven dat armoede alleen bestreden kan worden door samenwerking.’

Netwerkbijeenkomst LHBTQ+ ondernemers, 4 augustus

Netwerkbijeenkomst LHBTQ+ ondernemers, 4 augustus

Op 4 augustus vindt een netwerkbijeenkomst plaats voor LGBTIQ+ ondernemers. Je krijgt hier meer informatie over de oprichting van een organisatie die de belangen van regenboogondernemers vertegenwoordigt, de BGLBC. Schrijf je in en kom!

‘MKB-Amsterdam wil belasting voor pakketjes om bezorggekte te stoppen en winkels te redden’

‘MKB-Amsterdam wil belasting voor pakketjes om bezorggekte te stoppen en winkels te redden’

MKB-Amsterdam maakt zich al tijden sterk voor de invoering van een bezorgbelasting. Om de bezorggekte te stoppen en winkels te redden. MKB-Amsterdam wil na de zomer in gesprek met de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Zaandam om met een actieplan te komen voor het behoud van winkels. Voorzitter Bart Drenth: ‘Als je niets doet, smelten de winkels sneller weg dan de ijskappen op de Noordpool.’

‘Verkeerde keuze om rekening politieke crisis bij ondernemers te leggen’

‘Verkeerde keuze om rekening politieke crisis bij ondernemers te leggen’

Jacco Vonhof voorziet een zware recessie, nu de politieke problemen in het land zich opstapelen. ‘Wie had vooraf kunnen bedenken dat we in deze clusterfuck terecht zouden komen?’, zegt hij tegen de Telegraaf, doelend op onder andere de inflatie, stikstofcrisis, krapte op de arbeidsmarkt en gastekorten. De rekening van die problemen komt teveel bij ondernemers terecht, vindt hij. ‘Stop daarmee. Het trapt alle lucht uit het mkb.’