De maand februari is alweer even onderweg, maar wie denkt dat hij stilletjes voorbij gaat zonder Product van de Maand-verkiezing heeft het mis! Deze maand zijn de nominaties verzorgd door Female Hub EQUALS. Zij zorgen voor meer diversiteit en gelijkheid op de arbeidsmarkt en helpen vrouwen bij de ontwikkeling van hun carrière. De producten van deze maand zijn dan ook allemaal (mede-)bedacht door vrouwelijke ondernemers! Wij stellen de kanshebbers graag aan je voor:

Tropisch cacaofruitsap van Kumasi

Veel boeren in Ghana zijn afhankelijk van de verkoop van cacao, maar leven onder de armoedegrens. Daar moest volgens Linda, Rogiér en Lars, de oprichters van Kumasi, iets aan worden gedaan. Daarop begonnen zij in 2020 een samenwerking met een aantal boeren in de omgeving van Kumasi (de hoofdstad van de Ghanese regio Ashanti) waarbij ze cacaofruitsap gingen opvangen.

Nu denk je vast: hoe kan cacao nou een fruitsmaak hebben? Heb ik straks niet een frisdrankje in mijn handen dat naar chocolade smaakt? Zeker niet! Het vruchtvlees rondom de cacaoboon smaakt namelijk lekker fris, naar een soort mix van lychee, mango en witte perzik. Daar was amper oog voor, maar Kumasi laat het sap uit dat vruchtvlees niet langer wegvloeien en maakt er heerlijke frisdrankjes van. Het resultaat? Jij kunt genieten van een heerlijk verfrissend drankje, en cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust ontvangen maar liefst dertig procent extra inkomen per kilo cacao. Een geweldige win-win, toch? Stemmen op Kumasi dus!

De sieraden van gerecyclede materialen van NoWa

NoWa – dat staat voor No Waste – maakt sieraden van gerecycled goud en zilver uit oude telefoons. From trash to treasure, dus! Sieraden staan vaak voor een bijzonder moment, een bijzondere herinnering en een bijzondere verbondenheid. De sieraden van NoWa ook: in het bijzonder onze verbinding met de aarde.

Oprichters van NoWa Josetta en Joyce werken samen met Closing the Loop, een organisatie die in Afrika oude mobiele telefoons verzamelt om de hoeveelheid e-waste (elektronisch afval) te verkleinen. Voor ieder verkocht sieraad gaat er geld naar Closing the Loop, dus wat je ook bij NoWa koopt: het is zoveel meer dan alleen een mooie ketting of armband. Je helpt ook nog eens om iets heel goeds te doen voor de planeet. Steun de missie van NoWa en stem ze naar de winst!

Duurzaam koken met een Ecostoof

Caro is het brein achter Ecostoof. Op een dag ontdekte zij de hooikist: “Toen ik de kist bekeek, zag ik dat je je pan met eten in hooi moest zetten. Het hooi diende als isolatie om de hitte van je pan vast te houden. Vervolgens gaarde je eten vanzelf. Wat een slim idee!” Maar dat kon beter, dacht Caro, en daarop ontwierp zij de Ecostoof: een soort isolerende kruik waarin je je warme pan met eten doet. Je sluit de Ecostoof af, laat het eten garen en klaar is kees!

En dat dat niet alleen handig is, maar ook nog eens hartstikke duurzaam blijkt wel. Zo is de Ecostoof gedeeltelijk gemaakt van gerecycled materiaal en bespaar je ook nog eens flink op je energiekosten. Volgens de site van Ecostoof kun je tot wel dertig procent op je kosten besparen. Een geweldige product dus! En daarmee ook een grote kanshebber om Product van de Maand februari te worden.

De groentetortilla van No Fairytales

Volgens Bernadette, oprichter van No Fairytales, moet gezond eten iets zijn waar je helemaal niet over na zou moeten denken. De missie van No Fairytales is dan ook om de dingen die we geregeld eten nog altijd lekker, maar wel een stapje beter te maken. Zo hoeven we niet anders te gaan eten, maar kunnen we wel gezonder eten. Zo bijvoorbeeld ook met de groentetortilla, het allereerste product uit de koker van No Fairytales.

De groentetortilla is er in vier smaken: biet, wortel, tomaat en paprika. In alle groentetortilla’s zit 45 procent groente, ze zijn calorie-armer dan de ‘naturel’ alternatieven die je in de supermarkt vindt, voor de volle honderd procent plantaardig en ook nog eens vezelrijk. Super gezond! En dus helemaal niet gek dat dit product een hele goede kans maakt op de titel Product van de Maand februari.

De regenjas van Rain Couture

Een op en top Amsterdams product, dat is de regenjas van Rain Couture. Oprichter Daphne bewijst met haar merk dat regenjassen echt niet die vormloze, warme, onhandige dingen zijn die veel mensen misschien denken. Na een zoektocht van vijf jaar was daar dan de perfecte jas, geschikt voor alle weersomstandigheden en gemaakt van de beste waterproof materialen.

En de resultaten mogen er zijn! De regenjassen van Rain Couture zijn er in diverse stijlen en kleuren, voor ieder wat wils. En ook heel belangrijk: ze zijn van zulke kwaliteit dat ze een levenlang mee gaan. Zo kom je altijd droog, en fashionable aan op je bestemming, en dat alles ook nog eens op een duurzame manier. Is Rain Couture jouw absolute favoriet deze maand? Stem ze dan naar de winst!

Tijd om te stemmen!

Al een favoriet gekozen? Breng dan snel je stem uit via deze poll! Stemmen kan nog tot donderdag 2 maart. Op maandag 6 maart worden de winnaars van de vakjuryprijs en de publieksprijs bekendgemaakt tijdens de MKB-borrel in de Oranjekerk in Amsterdam. Tot dan!

Met het ‘Product van de Maand’ wil MKB-Amsterdam ondernemers inspireren en stimuleren in de ontwikkeling van hun producten. Mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...