De kickoff van het Digitaliseringsoffensief komt steeds dichterbij: op donderdag 16 september is het al zover. Ondernemers kunnen daar hun kansen op digitaal vlak ontdekken en inspiratie opdoen tijdens de presentaties die worden gegeven. Een van die presentaties wordt gegeven door Jitske Naberman. Zij startte de Dutch Museum Gift Shop en vergrootte daarmee de online kansen van Nederlandse musea.
In de Dutch Museum Gift Shop kunnen alle aangesloten musea hun producten online verkopen. Naberman won in mei 2020 al de titel ‘Product van de Maand’ met haar digitale initiatief. Op dit moment zijn er al tien Nederlandse musea die hun producten verkopen in de de DMGS en binnenkort zal dat aantal toenemen. Naberman startte ooit het initiatief omdat ze het opvallend vond dat veel museumwinkels wel heel veel leuke producten verkochten, maar dit nog niet online deden. ‘’Door online te verkopen krijg je nu eenmaal een veel groter bereik’’, zegt ze.
Ook kunnen musea door de DMGS beter samenwerken. ‘’Je kunt hier zien welke producten andere musea aanbieden en wat populair is of juist niet. Hierdoor kunnen musea elkaar helpen bij de ontwikkeling van hun eigen producten, dus daar liggen zeker kansen.’’ Naberman heeft dan ook een duidelijk advies aan ondernemers die overwegen hun kansen online te benutten: ‘’Ga er gewoon voor. Door online te verkopen zie je pas goed hoe groot de markt is en kun je je eigen merk echt verstevigen.’’
Wil jij bij de kickoff van het Digitaliseringsoffensief zijn? Dat kan! Meld je aan via deze link en dan zien we je graag op 16 september in de Johan Cruijff ArenA.