Vanaf vandaag kunnen ondernemers uit de regio Amsterdam een 0-meting doorlopen. Deze meting geeft inzicht in hoe digitaal jouw bedrijf is en hoe je verdere digitalisering van je bedrijf kunt aanpakken. Mooi meegenomen dus! Want met digitalisering kun je jouw bedrijf verder laten groeien. MKB-Amsterdam, Ready To Scale, de Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam bieden je de 0-meting gratis aan als eerste stap van het Digitaliseringsoffensief Amsterdam. Esther Mooiman, één van de onderzoekers die de 0-meting heeft ontwikkeld, vertelt je hoe de 0-meting is opgezet, wat er precies mee wordt gedaan en bovendien wat jij er als ondernemer aan hebt.

“Stap voor stap hebben we geïdentificeerd op welke gebieden een MKB’er kan digitaliseren. Veel mensen denken dan direct aan sales of productieprocessen, maar er zijn veel meer plekken waar digitalisering kan plaatsvinden. Met de 0-meting willen we uitzoeken binnen welke processen digitalisering al goed gaat en ook waar nog terrein te winnen valt.” Mooiman en haar collega’s gebruikten bestaande data en onderzoeken bij de ontwikkeling van de 0-meting. Ook is de vragenlijst voorgelegd aan verschillende experts.

Gratis webinars
De 0-meting voor ondernemers is heel handig en belangrijk om inzichtelijk te krijgen hoe digitaal jouw bedrijf is. “Op basis van de antwoorden in de vragenlijst krijgt de ondernemer dan ook direct feedback.” Onderzoekers kunnen met de gegeven antwoorden ook gelijk aan de slag: “Het is de bedoeling dat we de antwoorden van de ondernemers direct gaan inzetten voor het ontwikkelen van webinars en workshops. Zo creëren we een trainingsaanbod dat direct aansluit op de behoefte van ondernemers in de regio.”

Voor ondernemers die de 0-meting invullen zijn er meer voordelen. Na het invullen kun je namelijk gratis deelnemen aan de toekomstige webinars. “Hier kunnen ondernemers echt hun voordeel mee doen. Het Digitaliseringsoffensief heeft als doel de ondernemer ‘hands-on’ skills bij te brengen. Zo kun je dus gelijk met je eigen vraagstukken aan de slag.”

Vul de 0-meting in!
Het lijkt ons duidelijk: meedoen heeft genoeg voordelen. Start dus gelijk! Ontdek je groeimogelijkheden en vul hier de 0-meting in! Wil je nog meer aandacht besteden aan digitalisering van jouw onderneming? Meld je dan voor het Digitaliseringsoffensief aan. Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl, en ontvang meer informatie over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Deze profielscan is onderdeel van het Digitaliseringsoffensief. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van Gemeente Amsterdam, MKB-Amsterdam, De Hogeschool van Amsterdam en Ready to Scale. Mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.