Ook ondernemers laten zich steeds vaker verrassen door criminelen die online weer een nieuwe manier hebben gevonden om geld te verdienen. Het bedrijfsleven staat vaak nog onvoldoende op scherp en de samenwerking tussen de betrokken partners laat ook nog wel te wensen over. Theo van der Plas, programmadirecteur Digitalisering en Cybercrime bij de Nationale Politie, sprak erover bij de kick-off van het Digitaliseringsoffensief in de Johan Cruijff ArenA.

Grote bedrijven

Voor mkb’ers is vooral de opkomst van ransomware een groeiend probleem. Per jaar krijgt Van der Plas met zijn team zo’n tweehonderd meldingen, waarvan een groeiend aandeel van grote bedrijven. In Duitsland en de VS zijn sommige bedrijven al miljoenen kwijt. En je kunt vaak geen kant op: de computers van je bedrijf worden vastgezet en dan betaal je maar. Daarom moet je constant alert zijn, waarschuwt Van der Plas. Maar bedrijven denken vaak dat het ze niet overkomt. Maar niets is minder waar, leert de dagelijkse praktijk.

Digitaal ondernemerschap groeit ook in de Metropoolregio Amsterdam. Tijdens de sessie Digitale Veiligheid, bij de kick-off van het DIgitaliseringsoffensief, kwam onder meer aan de orde waar je terecht kunt met je vragen over cybercrime. En hoe je digitaal veilig kunt ondernemen. Van der Plas heeft nog wel enkele tips die hij graag met ondernemers deelt, die overigens ook aan de orde kwamen bij de kick-off van het Digitaliseringsoffensief:

1. Maak van de bestrijding van cybercrime een core business

“Ik snap dat ondernemers heel veel dingen hebben te doen. Maar dit is tegenwoordig echt een heel belangrijk onderdeel van ondernemen. En sommige cruciale stappen zijn helemaal niet zo ingewikkeld; zorg ten minste voor een goede twee-factor-authenticatie.”

2. Zet je over je schaamte heen als je slachtoffer bent van cybercriminaliteit

“Je ziet dat ondernemers en burgers zich schamen als ze slachtoffer worden en zichzelf als sukkel beschouwen als ze erin zijn getrapt. Maar de methoden van cybercriminelen zijn inmiddels zo geraffineerd dat je echt geen sukkel bent als je slachtoffer bent van hun praktijken. Praat erover, dan kun je hulp krijgen!”

3. Deel ervaringen en informatie met mede-ondernemers

“Eigen veiligheid is één, maar het gaat ook over informatie-uitwisseling: als data gestolen is, hoe zorg je dan dat jijzelf en anderen daar zo min mogelijk schade van hebben? Dus hoe zorg je ervoor dat het bedrijfsleven niet nóg meer slachtoffer wordt? Allerlei data van een gehackt bedrijf kan zomaar worden misbruikt door criminelen en dat is een groot probleem, zeker als niet iedereen zijn wachtwoorden varieert en tijdig verandert.”

4. Doe aangifte en help zo de relevante data te koppelen

“Je ziet vaak terughoudendheid bij het doen van aangifte of een melding, uit angst voor imagoschade. Maar met de informatie van slachtoffers van cybercrime zijn we in staat om anderen te beschermen, of jouzelf, door niet een tweede keer slachtoffer te worden. Met die informatie kunnen we onderzoek doen en de legpuzzel helpen maken. De melding kan gewoon veilig via internet.”

5. Verzekeraars én bedrijven moeten al ‘aan de voorkant’ goed kijken naar de verzekeringspolis

“Voor verzekeraars is het raadzaam om eerst te kijken welk pakket bedrijven hebben om zich te wapenen tegen cybercrime én of ze hun backup geregeld hebben. Het is jammer dat verzekeraars daar niet stelliger in zijn en los van brand- en opstalverzekering niet een goede voorziening vragen die de weerbaarheid vergroot. Want zo houden we gezamenlijk ondernemend Nederland veilig.”

Aftermovie

Bekijk hier de aftermovie van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden.

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Pien Thate van MKB-Amsterdam benadrukt dat winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond. Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Waarbij onder andere de winnaars van Product van de Maand worden bekendgemaakt!

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Tijdens de bijeenkomst van De Markt van Morgen op 16 november, treedt Yvette Watson van PHI Factory op als moderator: ‘We schrijven geen visies, maar we brengen alles naar de praktijk.’