Buurteconomie

Buurteconomie 

MKB-Amsterdam wil kleine winkeliers en ondernemers behouden die zich sterk maken voor de buurt. Dit doet MKB Amsterdam samen met ondernemersverenigingen en winkeliersverenigingen. MKB-Amsterdam werkt aan een actieplan behoud winkels. Daarover voeren we ook het gesprek met de gemeenten in de regio Amsterdam.

Dien je vraagstuk in

Ik koop lokaal

Ik koop lokaal

In Diemen zijn de lokale kledingwinkels een actie gestart met steun van de gemeente. Een publiekscampagne moet voor meer (online) klandizie zorgen bij de winkeliers in Diemen. Wie minstens €50,- besteedt aan kleding of schoeisel bij een lokale winkelier uit Diemen maakt kans op een borrelbox van een lokale cateraar. De gemeente koopt minimaal dertig van deze boxen bij diverse leveranciers en verdeelt die onder de inzenders. Tijdens de actieperiode wordt iedere dag minimaal één box weggegeven. Zie voor meer informatie daaromdiemen.nl.

Strek je benen en doe je inkopen

Inkopen? Kom in de ochtend!

De gemeente Amsterdam, MKB-Amsterdam en Amsterdam een City roepen consumenten op hun inkopen zoveel mogelijk op rustige momenten te doen. Voorzitter Bart Drenth: “Laten we klanten die thuiswerken verleiden hun videovergaderingen af te wisselen met inkopen. Thuiswerkers, neem regelmatig videobelpauze. Koop je cadeaus voor Sint en Kerst in de ochtend en breng variatie in je dag!”

Leve de pannenkoek!

Leve de pannenkoek!

Iedereen kent ze, en menigeen is er dol op. Niet iedereen ziet de pannenkoek als een culinair hoogstandje. Daar wil Pancakes Amsterdam verandering in brengen. Ze hebben liefde voor de stad en zijn omliggende boeren en een enorme passie voor dit ondergeschoven kindje van de Nederlandse eetcultuur. Oude ambachten worden gebruikt om de lekkerste pannenkoeken te bakken! Daarom ziet Nicolette Bosschieter van Pancakes Amsterdam veel in het plan om Amsterdam in 2025 Food Capital te maken. “De pannenkoek verdient een voetstuk en een plek in Food Capital Amterdam!”

Unieke raadsbrede motie voor Food Capital

Unieke raadsbrede motie voor Food Capital

De ambitie van Food Capital voor lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten op iedere straathoek beschikbaar te maken spreekt aan. Een brede meerderheid in de gemeenteraad wil Food Capital daarom een pijler maken van Amsterdam 750 jaar. En wil dat de stad hiervoor middelen beschikbaar stelt uit het jubileumbudget. Het plan verenigt vertegenwoordigers van uiteenlopende politieke kleur, van Denk tot Forum. Voor de volledige tekst van de motie, lees hier verder.

De Pijp steunt lokale ondernemers met campagne

De Pijp steunt lokale ondernemers met campagne

Zijn het de kleine straatjes met de grote namen? De winkeltjes? Zijn het de ambachten? De bakker op de hoek? Is het misschien dat rauwe randje? De Pijp is een winkelgebied met veel lokale ondernemers, een hoop ambachten, creativiteit en diversiteit. De ondernemersverenigingen en het stadsdeelbestuur wil lokaal inkopen bij Amsterdammers stimuleren. Samen zijn ze de campagne ‘De Pijp Dooft Nooit’, gestart. Lokaal kopen is goed voor de wijk en de stad.

Enthousiasme voor Food Capital

Enthousiasme voor Food Capital

Het plan dat KHN en MKB-Amsterdam dinsdag 27 oktober presenteerden voor Food Capital is goed ontvangen. Doel van het plan is dat op elke hoek van de straat eten te krijgen is dat lekker is, gezond, duurzaam én betaalbaar. Voor horeca en MKB-ondernemers een mooie uitdaging om zich de komende jaren voor in te zetten. Voor boeren en producenten een uitgelezen kans hun producten onder de aandacht te brengen.

Blij met uitstel reclamebelasting

Blij met uitstel reclamebelasting

“Dat de invoering van de reclamebelasting opnieuw is uitgesteld is een goed resultaat. Voor veel ondernemers lopen de vaste lasten nu door, zonder dat hier inkomsten tegenover staan. Dan is dit zeker niet het moment om nieuwe belastingen te gaan invoeren“, Marco Kreuger van rederij Kooij.

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Guido Frankfurther spreekt in bij raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water: MKB-Amsterdam vindt het zeer onwenselijk dat u vooralsnog van plan bent de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, door te zetten. Zeker nu in Coronatijd, waarin de ondernemers toch al zo worden getroffen en het water hen aan de lippen staat, ook nog eens de Piet Heintunnel tegelijkertijd is afgesloten voor al het vrachtverkeer en de halve binnenstad vanwege Kades en Bruggen openligt. Denk alleen maar aan de Vijzelstraat. MKB-Amsterdam is niet tegen een proef om doorgaand autoverkeer tegen te gaan. We zijn tegen deze proef op déze locatie en op dít moment.

Amsterdam Food Capital

Amsterdam Food Capital

Je verwacht van een land als Nederland dat zoveel voedsel produceert, een hoofdstad die bekend staat is om zijn culinaire cultuur. Voedsel moet passen bij het karakter van die stad: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar. MKB-Amsterdam en KHN-Amsterdam hebben samen een plan gemaakt om dit werkelijkheid te laten worden. Maak van Amsterdam een Food Capital, bij de viering van het 750-jarig bestaan van de stad! Nederland is de één na grootste exporteur van agrarische producten en één van de grootste agrarische producenten ter wereld. Desondanks komt slechts een fractie van wat wij hier produceren terecht op het bord van de consument.