Op een bedrijfsterrein diep in Amstelveen zit de Nederlandse marktleider in A0 affiche distributie. Centercom, een oer-Amsterdams bedrijf met 28 werknemers, voorziet hiervandaan meer dan 36.000 affiche verspreidingspunten in het hele land. Centercom is ook bekend bij MKB-Amsterdam als de partner van het product van de Maand. Elke maand krijgen de winnaar van de vakjuryprijs en de publieksprijs een week reclame op de Digital Hotspots in groot Amsterdam. We spraken met directeur Junin Boerma over het DNA van het mkb en fruit dat moet worden geplukt.

Marktleider met roots in de culturele wereld

Centercom is als ruim 20 jaar actief als buitenreclame-exploitant. Met de 36.000 A0-vlakken in Nederland bedient Centercom zowel (inter)nationale merken als landelijke én lokale culturele instellingen van succesvolle buitenreclamecampagnes. Directeur Boerma vertelt: ‘Onze A0 omzet wordt in drieën verdeeld tussen de culturele wereld, het lokale mkb en landelijk bekende bedrijven. Door de overname van Bizon Buitenreclame hebben we een sterke positie in de culturele wereld, daar kent iedereen ons. Ik zie dat we nog relatief onbekend zijn bij het mkb.

Centercom voert 700 campagnes per week uit, vertelt Boerma. Een vaste prijs voor een campagne is moeilijk vast te stellen. ‘In elke gemeente vindt een lokale aanbestedingsprocedure plaats om de concessie voor de distributie van print te verwerven. De regelgeving kan per stad verschillen, één van de eisen kan bijvoorbeeld zijn dat lokale adverteerders voorrang krijgen. En in Amsterdam heeft de gemeente een maximum op het tarief per campagne gesteld voor de culturele sector en het mkb. Dat maakt het voor de klant natuurlijk interessant.’

Buitenreclame: flexibel, effectief, betaalbaar

Buitenreclame is volgens Boerma laaghangend fruit dat nog te weinig wordt geplukt. ‘De lokale aard van A0-reclame past heel goed bij het bereiken van de doelgroepen van lokale ondernemers. Mensen denken bij buitenreclame vaak alleen aan abri’s en bushokjes. Maar de verspreiding van A0-posters is relatief heel betaalbaar, en een uitstekend alternatief voor online advertenties of radio. Vergeet niet, een A0 campagne staat de hele week 24/7 in het zicht. In Amsterdam heb je voor 1.000 euro een campagne van 50 posters. Boersma verwijst naar een branchewijd onderzoek naar het bereik en de effectiviteit van een A0-pakket. ‘Daar kwam uit dat je met ons product 1.000 mensen bereikt voor 6,84 euro, terwijl vergelijkbare  producten zes keer zo duur zijn. En je kunt bij ons ook nog kiezen in welk stadsdeel je ze wilt hebben.’

De mogelijkheden voor buitenreclame beperken zich niet tot de promotie van producten, ziet Boerma.’ Een klant van ons heeft vorige maand een personeelswervingscampagne gedaan in zijn stad, met een knipoog naar de salarissen die geboden werden bij een bekende supermarkt. De response was geweldig en de campagne stukken betaalbaarder dan een job search bedrijf. En als laatste, het is zo flexibel. Wanneer je een ontwerp aanlevert, kunnen wij het binnen max 4 dagen printen en op de borden hebben.’

Digital Hotspots

De maandelijkse winnaars van de vakjuryprijs en de publieksprijs krijgen van Centercom een week video-reclame aangeboden op hun schermen van in Groot Amsterdam. Dit digitale product is volgens Boerma nog klein in omzet, maar het groeit en heeft de potentie om een belangrijke tweede omzetpoot te worden binnen Centercom. ‘De groei van de Digital Hotspots hangt af van het aantal bedrijven dat een scherm in de zaak wil ophangen. Ze kunnen kiezen of ze een aanzienlijk deel van de zendtijd willen gebruiken voor eigen content, of ze krijgen financiële compensatie plus een beetje content. We vragen alleen een mooie zichtbare plek voor ons scherm.’

MKB in het DNA

Centercom is een bedrijf met veel impact en een relatief klein team. Een echt mkb bedrijf dus. ‘Wij begrijpen als klein bedrijf dat een mkb-er elke euro die hij of zij uitgeeft ook moet terug verdienen’, zegt Boerma. We zijn een Nederlands bedrijf met onze wortels in het lokale midden- en kleinbedrijf en daarom begrijpen wij beter dan de multinationals wat een mkb-er nodig heeft. Ik ben trots op het mkb DNA in ons bedrijf.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...