De inzet van MKB-Amsterdam blijft, ook na de komende gemeenteraadsverkiezingen, om een goede gesprekspartner voor de gemeente te blijven op het gebied van bereikbaarheid en logistiek. De stad wordt sinds de jaren ’90 steeds autoluwer en voetgangersvriendelijker. Het belangrijkste kenmerk van dat succesvolle beleid is dat het in kleine stapjes gaat. En vooral: in goed overleg met alle stakeholders. ‘Op die weg moeten we doorgaan, en waar nodig soms in iets grotere stappen’, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam.

De invoering van bezorg- of pakketbelasting is één van de ideeën om de aanloop in de winkelstraten op peil te houden. ‘Vanuit MKB-Amsterdam roepen wij mensen op om naar de winkelstraten te gaan, en daar gaan we mee door. Door daarbovenop bezorgbelasting in te voeren maak je het aantrekkelijker voor mensen om hun pakketjes zelf op te halen in de winkelstraat.’ Het helpt dan als er daar dan ook iets te beleven is. ‘Als ik naar de Bijenkorf ga, dan is dat nog altijd een experience. Winkels moeten meer zijn dan de plek waar je een bepaald product koopt. Het mag best een uitje zijn. Denk aan de gouden Pieten in december. Dan zijn mensen ook eerder bereid om hun bestelde pakketjes niet aan de deur te laten bezorgen.’

Terug naar de winkelstraten

‘Als MKB-Amsterdam willen we de klanten terug naar de winkelstraten krijgen. Dat schept ook een verantwoordelijkheid voor de winkeliers. Het is van twee kanten: wij moeten als MKB-Amsterdam zeggen: ga naar die winkelstraten! Maar die winkels moeten wel zorgen dat het ook echt een experience, een belevenis is.’ 

Dat geparkeerde auto’s steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen betekent niet dat de (winkel)straten nu binnenstedelijke oases van rust zijn. Tegenwoordig zijn het naast bezorgbusjes vooral scooters die de boel opschudden en stremmen. MKB-Amsterdam pleit daarom voor een nog betere balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid, zegt Frankfurther. ‘Zo komt er nu in Amsterdam een experiment met speciale verzamelpunten voor deelscooters, op opgeheven parkeerplaatsen. Wij zijn blij met dit initiatief van een verhuurbedrijf, dat de scooters zo op één plek in de buurt laat verzamelen. En het belangrijkste: buiten die verzamelplekken mag je die scooters dan niet meer plaatsen’.  MKB-Amsterdam ziet een ruim trottoir als onderdeel van prettige winkelstraten, waar het winkelend publiek weer de weg naartoe weet te vinden.

Ondergrondse stallingen

MKB-Amsterdam pleit ook al jaren voor het in goede banen leiden van het groeiend aantal scooters. Guido Frankfurther zei daar al in september over: ‘Tevergeefs hebben wij ons de blaren op onze tong gepraat om (elektrische) scooters toegang te verlenen tot de nieuwe ondergrondse stallingen onder het Beursplein en de nieuwe stalling onder het Openhavenfront bij het CS. Waarom kan dit wel bij de stalling onder de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok?’ Om daar nu aan toe te voegen: ‘De nieuwe Rokin-garage heeft maar liefst vijf parkeerlagen. Bestem een deel van het bovenste parkeerdek voor stalling van circa 100 scooters. Dat zou het Rokin echt enorm ontlasten.’

Op Twitter maakte hij zich toen al sterk voor een ruim trottoir, als onderdeel van prettige winkelstraten waar het winkelend publiek weer de weg naartoe weet te vinden:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...