De inzet van MKB-Amsterdam blijft, ook na de komende gemeenteraadsverkiezingen, om een goede gesprekspartner voor de gemeente te blijven op het gebied van bereikbaarheid en logistiek. De stad wordt sinds de jaren ’90 steeds autoluwer en voetgangersvriendelijker. Het belangrijkste kenmerk van dat succesvolle beleid is dat het in kleine stapjes gaat. En vooral: in goed overleg met alle stakeholders. ‘Op die weg moeten we doorgaan, en waar nodig soms in iets grotere stappen’, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam.

De invoering van bezorg- of pakketbelasting is één van de ideeën om de aanloop in de winkelstraten op peil te houden. ‘Vanuit MKB-Amsterdam roepen wij mensen op om naar de winkelstraten te gaan, en daar gaan we mee door. Door daarbovenop bezorgbelasting in te voeren maak je het aantrekkelijker voor mensen om hun pakketjes zelf op te halen in de winkelstraat.’ Het helpt dan als er daar dan ook iets te beleven is. ‘Als ik naar de Bijenkorf ga, dan is dat nog altijd een experience. Winkels moeten meer zijn dan de plek waar je een bepaald product koopt. Het mag best een uitje zijn. Denk aan de gouden Pieten in december. Dan zijn mensen ook eerder bereid om hun bestelde pakketjes niet aan de deur te laten bezorgen.’

Terug naar de winkelstraten

‘Als MKB-Amsterdam willen we de klanten terug naar de winkelstraten krijgen. Dat schept ook een verantwoordelijkheid voor de winkeliers. Het is van twee kanten: wij moeten als MKB-Amsterdam zeggen: ga naar die winkelstraten! Maar die winkels moeten wel zorgen dat het ook echt een experience, een belevenis is.’ 

Dat geparkeerde auto’s steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen betekent niet dat de (winkel)straten nu binnenstedelijke oases van rust zijn. Tegenwoordig zijn het naast bezorgbusjes vooral scooters die de boel opschudden en stremmen. MKB-Amsterdam pleit daarom voor een nog betere balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid, zegt Frankfurther. ‘Zo komt er nu in Amsterdam een experiment met speciale verzamelpunten voor deelscooters, op opgeheven parkeerplaatsen. Wij zijn blij met dit initiatief van een verhuurbedrijf, dat de scooters zo op één plek in de buurt laat verzamelen. En het belangrijkste: buiten die verzamelplekken mag je die scooters dan niet meer plaatsen’.  MKB-Amsterdam ziet een ruim trottoir als onderdeel van prettige winkelstraten, waar het winkelend publiek weer de weg naartoe weet te vinden.

Ondergrondse stallingen

MKB-Amsterdam pleit ook al jaren voor het in goede banen leiden van het groeiend aantal scooters. Guido Frankfurther zei daar al in september over: ‘Tevergeefs hebben wij ons de blaren op onze tong gepraat om (elektrische) scooters toegang te verlenen tot de nieuwe ondergrondse stallingen onder het Beursplein en de nieuwe stalling onder het Openhavenfront bij het CS. Waarom kan dit wel bij de stalling onder de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok?’ Om daar nu aan toe te voegen: ‘De nieuwe Rokin-garage heeft maar liefst vijf parkeerlagen. Bestem een deel van het bovenste parkeerdek voor stalling van circa 100 scooters. Dat zou het Rokin echt enorm ontlasten.’

Op Twitter maakte hij zich toen al sterk voor een ruim trottoir, als onderdeel van prettige winkelstraten waar het winkelend publiek weer de weg naartoe weet te vinden:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!