‘’Zoek niet naar het perfecte plaatje en kijk  buiten je eigen scope.’’ Dat is het advies wat José Boesten heeft voor haar collega-ondernemers. In haar marketing- en communicatiebureau Tomeloos werkt José met een divers team van medewerkers en dat leidt tot een hoop creativiteit, verschillende perspectieven en expertises, en bovenal een geweldige werksfeer!

De medewerkers van Tomeloos hebben de meest uiteenlopende achtergronden: van jong tot oud, man tot vrouw, van verschillende afkomst tot variërende opleiding, en dat levert een flinke dosis inspiratie op de werkvloer op. ‘’Het is een mooie mix’’, zegt José, ‘’En die variatie zorgt ervoor dat je in aanraking komt met een andere kijk op de zaken. Dat is goed voor de creativiteit die toch hard nodig is binnen dit bedrijf.’’

‘’De drie jonge mensen die je hier ziet werken zijn bij ons binnengekomen via een stage, één van hen zelfs via een snuffelstage van een week en daarna zijn opleidingsstage. We houden goed contact met onze stagiaires en dat heeft ons deze drie hele fijne, jonge medewerkers opgeleverd.’’

José is trots op de veelzijdigheid van haar team, die het resultaat is van de manier waarop zij haar medewerkers selecteert. ‘’Opleidingsniveau of de juiste diploma’s, dat is niet waar ik meteen naar kijk. Het belangrijkste is dat iemand in het team past, een flexibele teamplayer is en bovenal, of we zijn of haar dromen kunnen realiseren binnen de doelstellingen van Tomeloos.’’

Andere werkgevers motiveren

Een tijd geleden kwam José in contact met een organisatie die op zoek was naar werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zodoende is er iemand met een psychische kwetsbaarheid in haar bedrijf aan de slag gegaan. ‘’Dat beviel zo ongelooflijk goed! Enerzijds is het natuurlijk als werkgever fijn om iemand te helpen, maar anderzijds bracht deze medewerker ook zoveel motivatie met zich mee. Je zag gewoon het werkplezier en dat werkt in het hele team door. Een enorme inspiratie!’’

José probeert andere ondernemers dan ook te motiveren om ook mensen met een psychische kwetsbaarheid een werkplek te bieden. ‘’Vaak zijn werkgevers toch bang voor het onbekende en denken ze dat mensen met een beperking niet zo goed kunnen presteren. Geloof me: besteed er een beetje tijd en aandacht aan en je krijgt er ongelooflijk veel voor terug.’’ Bovendien benadrukt ze dat dat voor al haar medewerkers geldt: ‘’Je moet je medewerkers sowieso individuele aandacht geven, kwetsbaarheid of niet. Daar zie ik eigenlijk geen verschil in, dus ik hoop dat ik andere ondernemers ook kan inspireren buiten hun ‘scope’ te kijken.’’

Het out of the box denken en investeren door stagiaires een stage te bieden is voor Tomeloos een manier om aan goede nieuwe medewerkers te komen, maar er zijn natuurlijk meer manieren! Zoekt jouw bedrijf nieuwe medewerkers en merk je dat het lastig is om in deze krappe arbeidsmarkt de juiste medewerkers binnen jouw bedrijf te halen? Kom dan voor tips en inspiratie naar  het werkgevers inspiratie event ‘Omdenken op de arbeidsmarkt’ 24 mei a.s. in Amstelveen. Meld jezelf aan via deze link. Tot dan! 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!