Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen vroeg Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (CU) vorige week aandacht voor de wildgroei aan pakketbezorging. Grinwis diende een verzoek in aan het kabinet om zorgbelasting als fiscaal instrument in te zetten om het lokale mkb te ondersteunen en om CO2 footprint te verminderen. Columnist Sander Schimmelpenninck sprak gisteren in de Volkskrant zijn waardering uit voor het plan van Grinwis.

Een prima idee

In zijn column ‘De vermarkting van de openbare ruimte door bedrijven moet stoppen’ schreef Schimmelpenninck: “Goed dus dat Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie, afgelopen week een nieuwe bezorgbelasting voorstelde. Hiermee heeft Grinwis twee doelen: het helpen van het mkb en het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Met voldoende financiële prikkels springt de hardnekkig huiselijke Hollander wel op de fiets voor the last mile van zijn pakketje, zo is de hoop.”

Schimmelpenninck noemt bezorgbelasting “een prima idee”, al vindt hij dat er meer manieren zijn om het oneigenlijke voordeel van webshops, die onze wegen overbelasten en geen precariobelasting betalen, weg te nemen. “In andere Europese landen, waar mensen dikwijls in appartementen wonen, worden pakketten vaak in een pakketkluis bezorgd, maar dat is in Nederland bij minder dan een procent van de bezorgingen het geval. Dat moet anders; bezorging zou standaard naar een centrale ophaalplek of -kluis moeten, en thuisbezorging alleen tegen een forse extra betaling.”

Centraal brengen en afhalen

Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, is een groot voorstander van centrale afhaallocaties. In een recent opiniestuk in het Parool schreef hij: “Afhalen en wegbrengen van pakjes op een centrale plaats in de buurt zorgt voor minder opstoppingen in de woonstraten, minder milieuvervuiling en een beter leefklimaat”. Frankfurther benadrukt dat MKB-Amsterdam het liefst wil dat Amsterdammers  naar hun eigen winkelstraten gaan en daarmee de fysieke winkels levensvatbaar houden. Om dit te waarborgen moeten winkelstraten attractieve bezoeklocaties worden. “Een experience, die het de moeite waard maakt uit je luie stoel te komen”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...