Voorzitter Bart Drenth sprak gisterenavond bij de zoommeeting en uitreiking Product van het Jaar, online de genomineerden en ondernemers toe:
“Amsterdam en de Amsterdamse regio staan niet bekend als een echte maak-stad. Maar er worden hier hele mooie producten gemaakt. Dat blijkt ook maar uit de lijst met alle genomineerden. Allemaal van hoge kwaliteit, met een heel ander karakter. Zoals de Maium regenjas: prachtig product van gerecycelde petflessen, heel handig omdat die uitgeritst kan worden tot een poncho. En dat is fijn op de fiets. De Amsterdamse Ui. Een echte klassieker, volgens een recept dat al generaties in de familie zit. Ga ook langs bij winkel De Leeuw in de Rivierenbuurt voor nog veel meer eigengemaakte ingelegde zuurwaren en pekelwaren.De siropen van Saru Soda zijn echt geweldig. Mooi alternatief voor een cocktail. Maar je kunt het overigens ook prima mixen met alcohol. Hun tonic siroop is geweldig. En je maakt er echt de allerlekkerste gin tonic mee.Je kunt het natuurlijk ook heel goed mixen met de zeer oude jenever van Van Wees. Er is heel veel om te vieren. Al zijn dit behoorlijk moeilijke tijden voor een deel van deze ondernemers. Corona raakt ondernemers hard, ook sommige genomineerden voor deze prijs.

Ook in onze regio was er in het kader uiteraard nauw overleg tussen het bedrijfsleven en de gemeenten, onder meer met wethouder Everhardt in Amsterdam, en ook bijvoorbeeld in Haarlemmermeer. Hier hebben we het gehad over uitstel van betaling van belasting en ook het niet heffen van belasting in 2020. In Amsterdam hebben we afgesproken dat de stad ook dit jaar geen precario en reclamebelasting heft en wellicht ook in 2022 niet.

Vandaag staat in het teken van een feestelijke gebeurtenis: het uitreiken van de juryprijs en de publieksprijs voor Product van de Maand. We vinden het belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken, een ook voorbij de pandemie te blijven denken. Op enig moment gaan de winkels weer open. En dan kan iedereen weer langs bij Reward in de Eerste van Swindenstraat om een regenjas van Maium te kopen. Dan hebben we weer bijeenkomsten waarin kinderen en volwassenen de robots van Robotwise kunnen programmeren. Dan gaat de horeca weer open, en eten we de bitterballen van de Royal Goose Company of de ossenworst van Chateaubriand.

Dit jaar zetten we als MKB-Amsterdam vol in op plannen voor de toekomst. Over hoe je als ondernemer dit jaar niet alleen saneert, maar ook investeert. Hoe je nieuwe plannen maakt voor de toekomst. En hoe we als ondernemers, bewoners en overheden daarbij kunnen versterken. We kijken zelfs al vooruit naar 2025, wanneer Amsterdam het 750 jarig bestaan viert. We willen dan vieren dat Nederland een van de belangrijkste producenten is van voedsel in de wereld. En dat Amsterdam daarvan het uithangbord is. We willen dat je overal in onze regio lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar kunt eten. Met bijzondere activiteiten in alle restaraurants en op straat. En we willen daarmee Amsterdam ook weer profileren, voor de eigen bewoners, voor alle Nederlanders en alle wereldburgers.

Bezoekers uit alle windstreken van de wereld houden een stad vitaal. En we vinden het belangrijk dat Amsterdam die aantrekkingskracht behoudt. Maar meer nog dan in het verleden we ons richten op bezoekers die daar het beste aan bijdragen. Doordat ze mede de voorzieningen mogelijk maken waar ook Amsterdammers van houden: van goede restaurants, cafés en bars, tot Paradiso en onze musea.Het Product van het Jaar is ook zo’n activiteit waarbij we ons richten op een mooie toekomst voor het bedrijfsleven in onze regio Amsterdam. Waarin we overigens nauw samenwerken met de gemeente Amsterdam die dit van harte ondersteunt.”

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht. De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk.

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

In 2009 startte Jack Stuifbergen met sociaal ondernemen. Hij nam mensen met een kwetsbare positie aan, zette hen in hun kracht en zag van alles groeien. Zijn bedrijf is door NL Groeit uitgeroepen tot één van de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. MKB-Amsterdam is erg blij met Jack als nieuwe voorzitter van het speerpunt duurzaamheid. Stuifbergen wil samen met mkb’ers uit de regio Amsterdam, andere mkb’ers informeren en inspireren. Over de wijze waarop zijzelf de maatschappelijke meerwaarde van hun bedrijf kunnen uitdiepen én kunnen combineren met duurzame circulaire businessmodellen. Hij wil een denktank van duurzame ondernemers gaan vormen. Die de volgens hem hoognodige vertaalslag kunnen gaan maken van de duurzaamheidsambities van gemeentes en provincies naar de wat dit betekent voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Wil je komend jaar, samen met Jack, aan de slag? Meld je aan als team(bestuurs)lid: J.stuifbergen@breedweer.nl.

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Een pittige discussie tussen voorzitter Bart Drenth en de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink, ligt ten grondslag aan het project Mystery Guest. Drenth ageerde sterk tegen het voorstel van de wethouder om werkgevers die zich mogelijk schuldig maken aan arbeidsmarktdiscriminatie op de stagemarkt ‘te blamen en shamen’. Gelukkig heeft de wethouder dit idee snel losgelaten, omgebogen naar ‘naming en faming’. En is een constructieve aanpak gezocht en gevonden om het probleem van kansenongelijkheid en discriminatie op de stagemarkt aan te pakken. Hiermee is het een gezamenlijk project geworden van de gemeente Amsterdam, Michal van Dantzig namens MKB-Amsterdam en Lucas van Wees namens VNO NCW West. Op dit moment wordt er gewerkt aan verbetering en verspreiding van de tool Play to Stage.

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam. Heb jij hier ook zo je ideeën over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Of zitting nemen in de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’? Meld je aan bij: irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Gezelligheid kent geen tijd

Gezelligheid kent geen tijd

De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis? Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Veilig ondernemen

Veilig ondernemen

Wist jij dat in een Platvorm Veilig Ondernemen (PVO) politie, justitie, gemeenten, brancheorganisaties en de ondernemers samen werken aan de oplossing van veiligheidsproblemen? Hieronder een greep uit de handvatten die hieruit ontstaan voor ondernemers. Belkaart: Hierin zijn alle belangrijke telefoonnummers bij incidenten voor ondernemers te vinden. Collectief winkelverbod: de overlastgever kan voor langere tijd toegang tot alle deelnemende winkels in het winkelgebied worden ontzegd. Cyberambassadeurs: Meldt jezelf daarom aan via deze link en wordt cyberambassadeur. PVO Amsterdam-Amstelland leidt ondernemers op tot cyber ambassadeurs. Lees verder.