Voorzitter Bart Drenth sprak gisterenavond bij de zoommeeting en uitreiking Product van het Jaar, online de genomineerden en ondernemers toe:
“Amsterdam en de Amsterdamse regio staan niet bekend als een echte maak-stad. Maar er worden hier hele mooie producten gemaakt. Dat blijkt ook maar uit de lijst met alle genomineerden. Allemaal van hoge kwaliteit, met een heel ander karakter. Zoals de Maium regenjas: prachtig product van gerecycelde petflessen, heel handig omdat die uitgeritst kan worden tot een poncho. En dat is fijn op de fiets. De Amsterdamse Ui. Een echte klassieker, volgens een recept dat al generaties in de familie zit. Ga ook langs bij winkel De Leeuw in de Rivierenbuurt voor nog veel meer eigengemaakte ingelegde zuurwaren en pekelwaren.De siropen van Saru Soda zijn echt geweldig. Mooi alternatief voor een cocktail. Maar je kunt het overigens ook prima mixen met alcohol. Hun tonic siroop is geweldig. En je maakt er echt de allerlekkerste gin tonic mee.Je kunt het natuurlijk ook heel goed mixen met de zeer oude jenever van Van Wees. Er is heel veel om te vieren. Al zijn dit behoorlijk moeilijke tijden voor een deel van deze ondernemers. Corona raakt ondernemers hard, ook sommige genomineerden voor deze prijs.

Ook in onze regio was er in het kader uiteraard nauw overleg tussen het bedrijfsleven en de gemeenten, onder meer met wethouder Everhardt in Amsterdam, en ook bijvoorbeeld in Haarlemmermeer. Hier hebben we het gehad over uitstel van betaling van belasting en ook het niet heffen van belasting in 2020. In Amsterdam hebben we afgesproken dat de stad ook dit jaar geen precario en reclamebelasting heft en wellicht ook in 2022 niet.

Vandaag staat in het teken van een feestelijke gebeurtenis: het uitreiken van de juryprijs en de publieksprijs voor Product van de Maand. We vinden het belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken, een ook voorbij de pandemie te blijven denken. Op enig moment gaan de winkels weer open. En dan kan iedereen weer langs bij Reward in de Eerste van Swindenstraat om een regenjas van Maium te kopen. Dan hebben we weer bijeenkomsten waarin kinderen en volwassenen de robots van Robotwise kunnen programmeren. Dan gaat de horeca weer open, en eten we de bitterballen van de Royal Goose Company of de ossenworst van Chateaubriand.

Dit jaar zetten we als MKB-Amsterdam vol in op plannen voor de toekomst. Over hoe je als ondernemer dit jaar niet alleen saneert, maar ook investeert. Hoe je nieuwe plannen maakt voor de toekomst. En hoe we als ondernemers, bewoners en overheden daarbij kunnen versterken. We kijken zelfs al vooruit naar 2025, wanneer Amsterdam het 750 jarig bestaan viert. We willen dan vieren dat Nederland een van de belangrijkste producenten is van voedsel in de wereld. En dat Amsterdam daarvan het uithangbord is. We willen dat je overal in onze regio lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar kunt eten. Met bijzondere activiteiten in alle restaraurants en op straat. En we willen daarmee Amsterdam ook weer profileren, voor de eigen bewoners, voor alle Nederlanders en alle wereldburgers.

Bezoekers uit alle windstreken van de wereld houden een stad vitaal. En we vinden het belangrijk dat Amsterdam die aantrekkingskracht behoudt. Maar meer nog dan in het verleden we ons richten op bezoekers die daar het beste aan bijdragen. Doordat ze mede de voorzieningen mogelijk maken waar ook Amsterdammers van houden: van goede restaurants, cafés en bars, tot Paradiso en onze musea.Het Product van het Jaar is ook zo’n activiteit waarbij we ons richten op een mooie toekomst voor het bedrijfsleven in onze regio Amsterdam. Waarin we overigens nauw samenwerken met de gemeente Amsterdam die dit van harte ondersteunt.”

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...