Marcia Appels is hoofdredacteur en communicatiemanager van MKB-Amsterdam. Gepokt in de lokale politiek en gemazeld in corporate communicatie heeft ze samen met Bart MKB-Amsterdam op de digitale kaart gezet. Hoe kijkt zij terug op hun samenwerking?
In november 2019 ben ik binnengekomen bij MKB-Amsterdam met een freelance opdracht ‘Maak ons zichtbaar’. Dat was een korte campagne van drie maanden. De samenwerking beviel zo goed dat ik ben gebleven als communicatiemanager en hoofdredacteur. Mijn strategie was om de lobbyactiviteiten van het bestuur zichtbaar te maken, de lobby helpen te verstevigen en om verhalen van ondernemers op te doen uit de praktijk. Dit heb ik gedaan door de nieuwsbrief MKB Mail op te zetten en de social mediakanalen te ontwikkelen. Ook heb ik MKB TV bedacht, een wekelijkse tv show over Amsterdamse ondernemers.
Krenten in de pap
Bart is heel positief ingesteld, gericht op samenwerking en groei. Vanaf het begin hadden we een klik. Hij was altijd heel enthousiast over mijn voorstellen en stimuleerde me om ze uit te gaan voeren. We focusten op groei van ons bereik en impact: ‘Hoe kunnen we de mkb’ers nog beter bereiken en vertellen wat we doen en aan ze vragen wat ze nodig hebben en waar ze mee zitten. En hoe kunnen we ondernemers helpen in groei?’
Bart was meteen enthousiast over MKB TV. We maakten de allereerste opname in het huis van Bart. Burgemeester Halsema was de eerste gast, samen met Pim Evers (KHN Amsterdam) en Wim de Graaf (Food Center). Het was een geweldige eerste opname, waarin ook een live verbinding was met de winnaars van het product van de maand. Super professioneel en we genoten allebei enorm van deze productie. We gingen elke week op stap om een uitzending te maken, op pad bij de ondernemers op bezoek, ook in de regio. Het was heel mooi om te zien hoe Bart zich vanaf de eerste aflevering ontpopte als een volwaardig presentator, met veel energie en de gave om mensen te laten praten. Ik zou zeggen, kijk deze afleveringen terug, het zijn pareltjes. Het waren voor mij de krenten in de pap. Op een gegeven moment maakten we zelfs MKB TV in studio Salto.
En toen kwam Corona
Wat me in de coronaperiode heeft geïnspireerd is Barts’ leiderschap. Hij heeft in één van de moeilijkste periodes van MKB-Amsterdam, de coronacrisis voor ondernemers, de moed niet opgegeven, integendeel. Wij zijn als bestuur en bureau voor de ondernemers gaan staan. Hij heeft inspiratie gegeven en resultaten geboekt. Hij heeft verantwoordelijkheid genomen en niet opgegeven. Je moet ook beseffen dat het voorzitterschap – en alle andere bestuursfuncties- op vrijwillige basis gebeurt. Ze geven op hoog niveau advies op allerlei onderwerpen die ondernemers aangaan.
De eerste lockdown leek alles in het slot te gooien, maar Bart zei meteen: “we gaan van nu af aan alles online doen.” Hij gaf gelijk zo’n dot energie en nieuwe plannen in het vooruitzicht dat ik direct zag hoe ondernemers in elkaar zitten. Dus zo werkt het bij ondernemers: als het niet gaat zoek je een andere weg. Dat heb ik altijd onthouden, een mooie les.
We hebben in de coronatijd direct alle regelingen bekeken en gecheckt bij ondernemers wat ze nodig hadden van de overheid. We gingen in gesprek met de gemeente om aan te geven wat voor effecten de corona en lockdowns hadden op het bedrijfsleven. We hebben laten zien dat winkeliers in tijden van lockdown niet voor de reclame op hun winkel zouden moeten betalen. En dat de gemeente als vastgoedverhuurder niet het volle pond mag pakken van haar huurders. Daar zijn we heel succesvol mee geweest, we hebben snoeihard gewerkt in die tijd om ondernemers te ondersteunen.
Bekender en inhoudelijk sterker
Door onze inspanningen is de naamsbekendheid van MKB-Amsterdam aanzienlijk vergroot, ik ben er trots op dat ons media bereik enorm is uitgebreid. De nieuwsbrief MKB Mail staat daarin centraal als belangrijke nieuwsbron voor en over ondernemen voor mkb. We hebben ons daarnaast inhoudelijk sterk gemaakt voor een aantal speerpunten, zoals de bereikbaarheid van de stad, de werking van de arbeidsmarkt, duurzaamheid en digitalisering. Deze speerpunten zijn onder Barts’ voorzitterschap opgezet en uitgewerkt in werkgroepen, hun werk heeft MKB-Amsterdam inhoudelijk een hele grote stimulans gegeven.
Een man met visie
Bart is erg gericht op samenwerking en geeft leiding in strategische lijnen. Hij heeft een visie in zijn hoofd, weet welke kant hij op wil en werkt vervolgens met iedereen hierin samen. Hij geeft daarin veel ruimte voor ideeën van zijn collega’s en bestuursleden. Wat ik persoonlijk heel erg waardeerde is dat we een gelijkwaardige werkrelatie hadden. Bart belde me elke week en gaf binnen 20 minuten weer waar hij mee bezig was, wat er nodig was en vroeg me om advies hoe het communicatief aan te pakken. In die 20 minuten was ik helemaal up to date, wat belangrijk is als communicatiemanager. En het gesprek gaf me altijd veel energie. Daarna kon ik bergen verzetten. Ik heb erg van onze samenwerking genoten.
Tot slot
Ik zie dat Bart erg geniet van zijn nieuwe rol als directeur bij de internationale kunstbeurs Tefaf. Ik wens hem toe dat hij vooral ook af en toe de tijd neemt om van die prachtige kunst te genieten. Het lijkt me erg leuk om in de toekomst weer met Bart samen te werken.
Wat ik mooi vind is dat Bart voor zijn afscheid aan iedereen als afscheidscadeau vraagt om lid te worden van MKB-Amsterdam. Ik zou zeggen doen! Hier een link naar de pagina.