Na acht jaar voorzitterschap geeft Bart Drenth de voorzittershamer door. In een afscheidsinterview in de Telegraaf maakt hij zich zorgen over de toekomst van het Amsterdamse winkelbestand. Van alle kanten worden winkels bedreigd. Verlies van levendige winkelstraten leidt tot minder gezelligheid, leefbaarheid en sociale cohesie. De politiek kan een belangrijke rol spelen in het behoud en de versterking van de lokale winkelgebieden, vindt Drenth.

Reclamebelasting beter afschaffen

Tijdens de coronaperiode wist MKB-Amsterdam door middel van een succesvolle lobby de herinvoering van de reclamebelasting een paar keer uit te stellen. “Maar tot ons grote verdiet is de reclambelasting dit jaar ingevoerd met alle gevolgen die we hadden voorspeld, constateer Drenth. “Namelijk dat de gemeente wagentjes door de stad laat rijden, waaruit ambtenaren foto’s maken van winkeletalages. Niet alleen arbeidsintensief, maar ook nog eens heel fraudegevoelig. Allerlei bedrijven hebben inmiddels voorlopige aanslagen gekregen die nergens op slaan. Die belasting hadden we beter definitief kunnen afschaffen in de stad.”

Centrale aanbesteding op de helling

Een doorn in het oog van Drenth is het centrale aanbestedingsbeleid van de gemeente; “Bijvoorbeeld bij de aanbesteding van de boeketten die door de gemeente worden weggegeven. Alle bloemisten op de hoek van de straat deden altijd zaken met de gemeente. Maar alleen een grootbedrijf kon voldoen aan de eisen van de hoofdstad. Hoe groot is dan de liefde voor de vele kleine bloemenwinkels die de stad kleuren? Die hebben hierdoor stuk voor stuk handel verloren. Het stadsbestuur realiseert zich niet altijd wat de consequenties zijn van zijn eigen handelen. Drenth vraagt de gemeente om verandering: “Ik zou willen dat de gemeente met centrale aanbestedingen stopt en gewoon de secretaresses de ruimte geeft een bloemetje op de hoek te halen.”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!