Het besluit van de gemeente Amsterdam om vanaf volgend jaar weer reclamebelasting te heffen kan op woede van ondernemers rekenen. Onder hen Alexander Gravemaker, een kapper met een eigen zaak aan de Middenweg in Oost. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente dit besluit neemt. ‘’Het is een eerder afgeschoten plan, wat uitgerekend in een tijd waarin ondernemers het het allerzwaarst hebben weer wordt ingevoerd.’’

Gravemaker stelt dat winkeliers simpelweg niet zonder reclame kunnen: ‘’Zonder reclame geen winkel, toch? Je moet toch laten zien hoe je heet, wat je verkoopt of te bieden hebt?’’ Dat betekent dus ook dat je als ondernemer eigenlijk niet ontkomt aan het plaatsen van reclame of een prijslijst ‘’Ik vind die reclamebelasting zo’n makkelijk gevonden melkkoe om de gemeentebegroting (deels) mee te dichten’’, zegt Gravemaker, ‘’Al die opbrengsten komen in de algemene gemeentekas, dat geld gebruikt de gemeente dus niet ten behoeve van ondernemers.’’ Daarbij oppert hij dat ondernemers ook al een BIZ-bijdrage (investering in de omgeving van het bedrijf) betalen: ‘’Dan betaal ik nog liever een hogere BIZ-bijdrage dan reclamebelasting. Dan weet ik tenminste dat het geld ook doelmatig wordt gebruikt.’’

Discriminatie

Bovendien vindt Gravemaker dat Amsterdam discrimineert met deze belastingheffing. ‘’Het is ook niet zo dat je overal in de stad hetzelfde betaalt. In Noord betaal je bijvoorbeeld minder dan in het Centrum. Het is daarbij ook nog eens zo dat Amsterdamse ondernemers worden benadeeld ten opzichte van ondernemers in andere steden waar geen reclamebelasting wordt geïnd.’’

”In stand houden van Amsterdamse middenstand zou een doel van de gemeente moeten zijn”

– MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth

MKB Amsterdam heeft zich afgelopen jaar actief ingezet voor het afschaffen van de reclamebelasting. Voorzitter Bart Drenth is het dan ook niet eens met de herinvoering. ‘’Het in stand houden van de Amsterdamse middenstand zou een doel van de gemeente moeten zijn, juist omdat deze zo’n belangrijke sociale functie vervult. Met regels en heffingen als deze maak je het de kleine ondernemers alleen maar onredelijk moeilijk.’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!