Het besluit van de gemeente Amsterdam om vanaf volgend jaar weer reclamebelasting te heffen kan op woede van ondernemers rekenen. Onder hen Alexander Gravemaker, een kapper met een eigen zaak aan de Middenweg in Oost. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente dit besluit neemt. ‘’Het is een eerder afgeschoten plan, wat uitgerekend in een tijd waarin ondernemers het het allerzwaarst hebben weer wordt ingevoerd.’’

Gravemaker stelt dat winkeliers simpelweg niet zonder reclame kunnen: ‘’Zonder reclame geen winkel, toch? Je moet toch laten zien hoe je heet, wat je verkoopt of te bieden hebt?’’ Dat betekent dus ook dat je als ondernemer eigenlijk niet ontkomt aan het plaatsen van reclame of een prijslijst ‘’Ik vind die reclamebelasting zo’n makkelijk gevonden melkkoe om de gemeentebegroting (deels) mee te dichten’’, zegt Gravemaker, ‘’Al die opbrengsten komen in de algemene gemeentekas, dat geld gebruikt de gemeente dus niet ten behoeve van ondernemers.’’ Daarbij oppert hij dat ondernemers ook al een BIZ-bijdrage (investering in de omgeving van het bedrijf) betalen: ‘’Dan betaal ik nog liever een hogere BIZ-bijdrage dan reclamebelasting. Dan weet ik tenminste dat het geld ook doelmatig wordt gebruikt.’’

Discriminatie

Bovendien vindt Gravemaker dat Amsterdam discrimineert met deze belastingheffing. ‘’Het is ook niet zo dat je overal in de stad hetzelfde betaalt. In Noord betaal je bijvoorbeeld minder dan in het Centrum. Het is daarbij ook nog eens zo dat Amsterdamse ondernemers worden benadeeld ten opzichte van ondernemers in andere steden waar geen reclamebelasting wordt geïnd.’’

”In stand houden van Amsterdamse middenstand zou een doel van de gemeente moeten zijn”

– MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth

MKB Amsterdam heeft zich afgelopen jaar actief ingezet voor het afschaffen van de reclamebelasting. Voorzitter Bart Drenth is het dan ook niet eens met de herinvoering. ‘’Het in stand houden van de Amsterdamse middenstand zou een doel van de gemeente moeten zijn, juist omdat deze zo’n belangrijke sociale functie vervult. Met regels en heffingen als deze maak je het de kleine ondernemers alleen maar onredelijk moeilijk.’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Kleine reclame-uitingen

Kleine reclame-uitingen

Ondernemers met kleinere reclame-uitingen worden in 2024 ontzien, na een motie van D66-raadslid Erik Schmit. De tarieven voor reclame-uitingen tot 5m2 worden niet verhoogd of geïndexeerd. Volgens vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Metropool Amsterdam een goede zaak.

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Wij nodigen je graag uit voor de laatste MKB-Metropool Amsterdam Borrel van dit jaar op maandag 6 november in de Oranjekerk in Amsterdam. We hebben een gevarieerd programma, waarbij je zowel financieel als online impact kan maken!

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Oprichter Matthijs Westerwoudt: “Het leuke is dat de medewerkers van begin tot eind betrokken zijn bij de totstandkoming van de producten. Zo zien zij ook dat die soms doodnormale (on)kruiden stap voor stap veranderen in mooie en lekkere producten waar een hoop mensen iedere dag van genieten”