Volgens het stadsbestuur van Amsterdam zou het vrachtvervoer in de Amsterdamse binnenstad vanaf 2025 uitstootvrij kunnen plaatsvinden. Vervoerders en deskundigen zijn hier nog niet zo zeker van.
Guido Frankfurther vice-voorzitter: “MKB-Amsterdam vindt het in principe niet verkeerd dat de gemeente vooralsnog vasthoudt aan de zero-emissienormen voor 2025. Schone lucht in de stad is immers voor iedereen van groot belang, ook voor onze ondernemers en hun personeel. Al eerder heeft MKB-Amsterdam aangedrongen op redelijke overgangstermijnen voor voertuigen die nog recent zijn aangeschaft. Inmiddels worden hierover landelijke afspraken gemaakt, waar MKB bij is betrokken.”
MKB-Amsterdam heeft aangedrongen op een Amsterdamse subsidieregeling voor vervroegde verkoop en sloop van de meest vervuilende diesels. Ook deze regeling is er gekomen.
Frankfurther: “Nu de Coronacrises maar voortduurt en op veel plaatsen het vet op de botten geheel is verdwenen, moeten de huidige afspraken wel opnieuw tegen het licht worden gehouden. Op landelijk niveau zou dit tot langere overgangstermijnen moeten leiden. Daarbij blijft het beleid op zich in stand, maar geeft het de ondernemers meer lucht in deze moeilijke jaren.
Ook vindt MKB-Amsterdam dat de gemeente gelijk op moet blijven lopen met het verschonen van hun eigen wagenpark. Zij lopen tegen dezelfde praktische en financiële belemmeringen aan, waar veel van onze ondernemers mee te maken krijgen. Een uitzondering voor voertuigen van de gemeente zou een verkeerd signaal zijn richting het midden- en kleinbedrijf.