Eten in Amsterdam

Je verwacht van een land als Nederland dat zoveel voedsel produceert, een hoofdstad die bekend staat is om zijn culinaire cultuur. Voedsel moet passen bij het karakter van die stad: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar. MKB-Amsterdam en KHN-Amsterdam hebben samen een plan gemaakt om dit werkelijkheid te laten worden. Maak van Amsterdam een Food Capital, bij de viering van het 750-jarig bestaan van de stad!

Stad in een agrarisch ommeland

Nederland is de één na grootste exporteur van agrarische producten en één van de grootste agrarische producenten ter wereld.  Desondanks komt slechts een fractie van wat wij hier produceren terecht op het bord van de consument. In Amsterdam is dat slechts drie procent. Het verband tussen de consumptie en de productie van voedsel is dus zwak. En het verband tussen stad en ommeland ook.

Opgaven voor de productie en consumptie

De productie van voedsel staat voor de grote uitdaging om het milieu minder te belasten. Minder gebruik van pesticiden, energie en minder uitstoot van stikstof. Tegelijkertijd is het voor boeren niet makkelijk hun productie winstgevend te maken of te houden. Aan de andere kant consumeren we ongezond. Te zoet, te zout, te vet en te weinig vezels. Dit voedsel is overal verkrijgbaar en relatief goedkoop. Deze opgaven aan zowel de productie- als aan de consumptiekant van voedsel kunnen alleen goed opgelost worden in onderlinge samenhang.

Amsterdam 750 jaar

De viering van het lustrum van de stad Amsterdam leent zich bij uitstek voor het agenderen van maatschappelijke opgaven. Bij het 700-jarig bestaan van de stad in 1975 was een belangrijk thema dat de stad zich had afgekeerd van het IJ. De haven was uit de binnenstad verdwenen en de IJ-oevers waren verlaten. De eerste editie van Sail was bedoeld om de relatie van Amsterdam met het water te herstellen. En dat is gelukt. Niet alleen waren de opeenvolgende edities van Sail een groot succes, ze hebben veel bijgedragen aan een nieuwe invulling van de IJ-oevers en hun rol in de stad.

De ambitie van Food Capital heeft hier wel iets van weg. In dit geval is de ambitie het versterken van de eetcultuur in de stad, door de stad beter te verbinden met het ommeland.

Hoe dan?

De meest zichtbare activiteiten van Food Capital zijn de grote publieksactiviteiten die het goede eten centraal stellen. Met activiteiten in restaurants, kroegen en winkels, maar ook op straat, op TV en op internet. Die evenementen krijgen hun hoogtepunt in 2025. uiteraard ook veel aandacht in de aanloop naar 2025 en de jaren daarna.

Daaronder zitten acties die minder direct zichtbaar zijn en op termijn een minstens zo groot effect hebben. MKB en KHN-Amsterdam ambiëren een rijk geschakeerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod. Zo willen ze bijvoorbeeld de groenteboer terug in iedere wijk, óók in het centrum. Voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam: “Uitgangspunt is dat we ons richten op wat we wél willen: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten op iedere straathoek. Dat lijkt ons effectiever dan vooral te benadrukken wat we níet willen.” Pim Evers van Koninklijke Horeca voegt hier aan toe: “We hebben in de stad al een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het aantal goede restaurants is de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook het aanbod van mooie producten is vele malen beter geworden. Nu wordt het tijd om ook het imago van Amsterdam en omgeving als culinaire plek te vestigen.”

Enthousiaste reacties

Het plan van MKB en KHN roept enthousiaste reactie op. De kennisinstelling Amsterdam Green Campus van de Universiteit van Amsterdam ziet Food Capital als een uitgelezen kans om de benodigde veranderingen in de productie van voedsel te versnellen. Directeur Niek Persoon: “Veel boeren willen graag een beter product produceren dat meer verantwoord tot stand komt. Daar is niet altijd voldoende vraag naar. Food Capital kan een positieve spiraal op gang brengen.” Wethouder Ruigrok van Haarlemmermeer ziet Food Capital als een prachtige gelegenheid om mooie producten uit haar gemeente te promoten, zoals bier gebrouwen van oergraan. Haar collega Harry Nederpelt uit Medemblik vraagt aandacht voor de producten uit Noord-Holland Noord, waaronder de Opperdoezer aardappel.

Steun in de gemeenteraad van Amsterdam

Tiers Bakker (SP)

In de gemeenteraad van Amsterdam is er ook veel steun voor het idee. Tiers Bakker van de SP ziet voedsel als een kernthema van de Amsterdamse circulaire economie omdat het een basisbehoefte van de stad is. Volgens Hülya Kat van D66 kunnen bedrijven hier samen met de gemeente goed op inspelen. Bakker ziet kansen voor initiatieven om goed voedsel binnen het bereik te brengen van iedere Amsterdammer, ongeacht de breedte van de beurs. Bakker: “Daarnaast is het MKB de banenmotor van de stad. De gemeente kan door van Amsterdam de voedselhoofdstad te maken deze motor op gang brengen. Daarom steunen we dit plan.” Bakker ziet dat de steun van het plan raadsbreed is. “Dit plan gaan we gewoon uitvoeren.”

 

De achtertuinen van Amsterdam

Bekijk hier ook het filmpje dat Valerie Mens en Willemijn Groen van The New School hebben gemaakt over producten uit de achtertuin van Amsterdam, op ons Youtubekanaal. Met onder meer een warm pleidooi om de gekweekte tilapia te vervangen door de hier gevangen schol.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Hans de Boer is altijd een middenstander gebleven

Hans de Boer is altijd een middenstander gebleven

Hans de Boer (66) is overleden. Het bestuur en de medewerkers van MKB-Amsterdam zijn geschokt en verdrietig over zijn plotselinge overlijden. Slechts vier maanden nadat hij afscheid nam als voorzitter van VNO-NCW. Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam: “Hans de Boer was natuurlijk ook voorzitter van MKB-Nederland en hij is in zijn hart altijd middenstander gebleven. Het afgelopen jaar was hij samen met Jacco Vonhof keihard aan de slag in de covid crisis. Iedere ondernemer mag hem dankbaar zijn voor die tomeloze inzet. Ik zal zijn gevatheid en humor erg missen.” Bert Bos, vice-voorzitter MKB-Amsterdam: “Het overlijden van Hans de Boer is een verlies voor ondernemend Nederland. We herinneren ons zijn oprechtheid en drive. Ook zijn unieke taalgebruik en moed. Hans ging niets uit de weg om voor de belangen van de ondernemers op te komen. Daarvoor ging hij door het vuur en was een voorbeeld voor velen. Veel sterkte voor zijn vrouw en naasten in deze zo onverwachte situatie.”

Stel parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij

Stel parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij

Vorige week in MKB Mail spraken Henk Grifhorst en zijn zoon Michael zich uit over de plannen van de gemeente Amsterdam. Vader en zoon Grifhorst vroegen zich af waarom de gemeente in tijden van coronacrisis de straten gaat herinrichten. En waarom de parkeertarieven niet worden aangepast. Guido Frankfurther, vice-voorzitter MKB-Amsterdam, kan zich de frustratie goed voorstellen: “Bereikbaarheid is voor winkels van levensbelang, maar het valt moeilijk in te schatten of een werk aan de weg ‘noodzakelijk’ is of niet. Als een riolering onder de weg tijdig vervangen moet worden, omdat er anders kans is dat hij gaat breken, hoe spoedeisend is dat werk dan? Aan de andere kant: als we de wegopbrekingen nu plannen, ligt de weg er straks weer aantrekkelijk bij, als Corona verslagen is. Een mooi ingerichte openbare ruimte trekt klanten”. Wat betreft de hoge parkeertarieven is Frankfurther het eens: “In deze tijden van Corona zijn er veel lege parkeerplaatsen in de stad en is er alle reden om de parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij te stellen.”
(foto Muntplein afgelopen zondag om 12.30 uur)

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Aanstaande donderdag 21 januari is de uitreiking van de Product van het Jaar 2020 verkiezing. Wie van de acht winnaars van Product van de Maand wint de Vakjuryprijs? Bianca Canjels-Munnik over haar winnende product in de maand februari: de Amsterdamse ui van De Leeuw Zuurwaren: “We staan al 170 jaar waar we nu staan en het blijft heel goed gaan. In 1850 is het familiebedrijf opgericht door overgrootvader Isaac de Leeuw. In die tijd bestonden er nog geen koelkasten. Om voedsel langer houdbaar te maken ging men het voedsel conserveren om langer te bewaren. Isaac ontwikkelde zijn eigen speciale geheime smaak in het conserveren en trok met zijn kar langs de huizen. De Amsterdamse ui was toen al een begrip. De winkel aan de Vrijheidslaan 78 is drie dagen per week geopend, donderdag, vrijdag en zondag. Inmiddels ligt het product in de schappen van Groningen tot Limburg en draagt het zo het Amsterdamse product uit.” Vrijdag 22 januari is de uitreiking van Product van het Jaar op MKB TV te zien.

Anderhalve meter maatregel subsidie

Anderhalve meter maatregel subsidie

Ben je ondernemer in de gemeente Amstelveen? Weet dat er corona steunpakket is voor mkb’ers. Het pakket is aanvullend op alle rijksregelingen en bestaat op dit moment uit: de MKB Noodlening, uitstel van betaling van belastingen, ondersteuning vanuit het Ondernemersloket, etc. Wethouder Gordon start binnenkort met de MKB anderhalve meter maatregel subsidieregeling. Deze subsidieregeling is een tegemoetkoming voor gemaakte kosten voor aanpassingen gerelateerd aan covid 19 maatregelen. Binnenkort, vanaf 20 januari 2021, kan de subsidie worden aangevraagd. De Gemeente Amstelveen is, voor zover bekend, de eerste gemeente in Nederland met een dergelijke subsidieregeling voor haar ondernemers.

MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders

MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders

Wil jij je inzetten voor ondernemers in de regio Amsterdam? MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders. Of ben je al afgestudeerd en heb je interesse in één dag per week werken voor MKB-Amsterdam, reageer dan ook. Jouw rol is onze boodschappen over te brengen op ondernemers, bestuurders, politici en pers. Daarvoor gebruiken we de kanalen MKB TV, MKB Mail en sociale media. Je maakt ook deel uit van het algemeen bestuur van MKB-Amsterdam. Daarin beslis je mee over waar MKB-Amsterdam zich de komende tijd voor gaat inzetten en welke standpunten we daarbij gaan innemen. In deze rol kun je leren hoe je maximale invloed uitoefent via (sociale) media. Je ziet van heel dichtbij waar veel ondernemers mee te maken hebben. En je kunt ondernemers helpen door hun vragen en wensen onder de aandacht te brengen. Zo maak je het verschil.

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

De verlengde lockdown treft kledingwinkels hard. Zo heeft winkelier Bart De Groot 500.000 euro aan kleren over voor zijn vijf modezaken in Amsterdam. Kleding is een seizoensartikel. Dat betekent dat de wintercollectie die winkeliers hebben moeten inkopen door deze lockdown moet worden afgeschreven. Er is nog geen zicht op het einde van de lockdown. En evenmin is er zicht op een tegemoetkoming in de schade. Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Het steunpakket moet beter: onder meer de drempel voor de regelingen omlaag, het plafond van de TVL en de voorraadvergoeding voor winkeliers flink omhoog. Er moet iets gebeuren om het eigen vermogen van ondernemers te stutten, om starters te helpen en zelfstandig ondernemers in de TOZO beter te steunen en zo hebben we meer punten op ons lijstje. De gesprekken zijn nog volop aan de gang.” Voor Bart De Groot kan dit niet snel genoeg gaan. “Door de snelle verspreiding van het virus zullen we voorlopig voorzichtig moeten zijn. Verkopen via de achterdeur zie ik dus niet zitten. Maar daar hoort wel een goede compensatie bij. En dat mag niet te lang meer duren.”