Amsterdam kan zich met recht dé marktstad van Nederland noemen. Het werden meer en meer de toeristen die de weg naar de Albert Cuypmarkt, Waterloopleinmarkt en Dappermarkt wisten te vinden. Al is ook daar het afgelopen jaar door de coronacrisis behoorlijk de klad in gekomen. De bekendste Amsterdamse markt is waarschijnlijk de Albert Cuyp. Zelfs als je in elke toeristische gids over Amsterdam staat, ontkom je niet aan de gevolgen van de coronacrisis. Daarom is het zo belangrijk om de markt ook in de toekomst crisisbestendig te houden, zegt Jeroen Püttmann, voorzitter van de Ondernemersvereniging Albert Cuyp.

Van oudsher is de Albert Cuypmarkt vooral een buurtmarkt, zegt Püttmann. ‘Door corona merkten we dat we niet meer die echte buurtfunctie hadden. Door de toename van het thuiswerken kreeg de markt in feite weer nieuw elan: ook tijdens kantooruren kwamen er meer mensen naar de markt, om wat boodschappen te doen en te lunchen. De vraag is nu: hoe krijgen we de toeristen terug én verbeteren we de mix met de buurtfunctie, bijvoorbeeld met meer streekproducten?’

Rij bij de groenteboer

Toeristen zullen altijd wel blijven komen, alleen al om de naam die de Albert Cuypmarkt in de loop der jaren heeft opgebouwd. De buurt, de Amsterdamse Pijp, is de afgelopen dertig jaar behoorlijk veranderd: meer tweeverdieners en daardoor minder mensen die overdag automatisch de markt bezoeken. Bovendien zijn er in de loop der jaren in de directe omgeving zeker zeven supermarkten bijgekomen, zegt Puttmann. ‘Vroeger stond er nog een rij bij de groenteboer. Dat is nu absoluut niet meer zo. Toch is de Pijp nog altijd één van de meest authentieke buurten van Amsterdam, dus er móeten voldoende kansen liggen.’

Plannen zijn er ook wel. Je moet wel de ondernemers aan kunnen trekken die echt iets toevoegen en die de juiste passie hebben, meent Püttmann. Daarvoor zijn er op dit moment simpelweg te veel knelpunten. ‘Kramen met goede kwaliteit voor een prima kwaliteit, die wil je uitbreiden. Maar dan loop je aan tegen parkeerproblemen. Om een marktkraam van twaalf meter te voorraden moet je veel meenemen, probeer die grote vrachtwagens eens in de buurt te parkeren. Daarnaast is de regelgeving behoorlijk verouderd. Je moet niet alles dichtreguleren, het is nu wel erg makkelijk om met een pannetje en een stekkertje aan de slag te gaan.’

Basisreglement

Dat komt de algehele kwaliteit niet ten goede, waarschuwt Püttmann. Een degelijk basisreglement zou dan ook niet misstaan. Dan moet de gemeente wel meewerken. ‘Die is verre van commercieel. Daardoor is een groot verschil ontstaan tussen gemeentelijke markten en private markten. Die laatste lopen veel beter. De gemeentelijke markten kunnen veel minder soepel meebewegen op de golven van de markt. In de huidige marktverordening zijn de reglementen voor alle markten gelijk, terwijl er juist behoefte is aan meer maatwerk per markt,’

De gemeente wil volgens Püttmann dat elke marktmeester op elke markt aan de slag kan, zodat er beter geschoven kan worden met mensen. ‘Dat maakt het voor de ambtenaren eenvoudiger. Iedereen in de Stopera lijkt er zijn plasje over te moeten doen. Het ontbreekt aan commerciële voelsprieten – en er lijkt een te grote angst om afgerekend te worden op fouten. Een nieuwe marktverordening is er na al die jaren nog steeds niet. Het zou goed zijn als meer mensen uit het bedrijfsleven toetreden tot het Marktbureau. Die begrijpen de marktondernemer beter dan mensen die vooral achter hun bureau zitten.’

Pappen en nathouden

De intentie is er wel degelijk, ook in de politiek. Het ontbreekt volgens Püttmann aan de échte kennis van wat er speelt. ‘We lijken continu in een strijd verwikkeld, terwijl we zouden moeten samenwerken. We hebben zelfs al eens het vertrouwen opgezegd in de gemeente. Het is goed dat er dán wel iets gebeurt, maar het lijkt te veel pappen en nathouden. We mochten onlangs onze plannen presenteren, die moet je dan vervolgens formeel als punten indienen in de inspraak, bij de raadscommissie.’

Terwijl de urgentie júist in coronatijd zo hoog is. De markt is bij uitstek een laagdrempelige plek voor ondernemers die er tijdens de coronacrisis tijdelijk de brui aan gaven en nu met hun overstock weer een doorstart willen maken, benadrukt Püttmann. Daarom wordt gekeken naar online mogelijkheden om producten van de markt ook buiten de markttijden te kunnen ophalen en bezorgen. En voor de non-food zijn de Biz-zen bezig de verzendkosten te drukken, door een lokale pakkettendienst in te schakelen. ‘Zo kunnen we elkaar ondersteunen. De politiek lijkt wakker, dus daar zitten we weer mee aan tafel. Ook zij denken nu mee over hoe het proces verder moet lopen.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden.

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Pien Thate van MKB-Amsterdam benadrukt dat winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond. Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Waarbij onder andere de winnaars van Product van de Maand worden bekendgemaakt!

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Tijdens de bijeenkomst van De Markt van Morgen op 16 november, treedt Yvette Watson van PHI Factory op als moderator: ‘We schrijven geen visies, maar we brengen alles naar de praktijk.’

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Waar liggen volgens de politie de grootste gevaren en is er genoeg geld én samenwerking om erger te voorkomen? Theo van der Plas, programmadirecteur Digitalisering en Cybercrime, geeft vijf tips.