Veel ondernemers lijden flinke schades door wegwerkzaamheden voor hun deur of andere activiteiten van de gemeente. Om de opgelopen schade deels op de gemeente te kunnen verhalen kunnen ondernemers terecht bij het Bureau Nadeelcompensatie. MKB-Amsterdam heeft de afgelopen maanden meegepraat over hoe de regeling duidelijker gepresenteerd en laagdrempeliger kan worden voor ondernemers. Op uitnodiging van de gemeente heeft MKB-Amsterdam deze week de nieuwe website van het bureau voor nadeelcompensatie beoordeeld op onder andere klantvriendelijkheid. De gemeente neemt een aantal aanbevelingen van ons over.

Verlaagde drempel

Vicevoorzitter Guido Frankfurther is blij met de nieuwe website Nadeelcompensatie van de gemeente: “Hoewel de website nog in ontwikkeling is, is hij al vele malen duidelijker dan de vorige. Voor ondernemers waren de procedures te ingewikkeld en men achtte zichzelf vaak kansloos om een vergoeding aan te vragen. Met deze nieuwe website verlaagt de gemeente de drempel om compensatie aan te vragen”.

Op verzoek van MKB-Amsterdam wordt de berekening van de compensatie nog beter uitgelegd. Ook wordt duidelijker vermeld dat ondernemers eerst een gesprek kunnen hebben met het bureau om te horen of hun claim kansrijk is of niet. Frankfurther: “Vooral dit laatste is een enorme verbetering en kan de ondernemer veel tijd en geld besparen”.

Maximale korting van 20%

MKB-Amsterdam is het overigens niet eens met het feit dat bij de schadeberekening een korting van maximaal 20% wordt opgelegd, die boven op de schadedrempel van 8% komt. Ook de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland komt hiertegen in verzet. Frankfurther: “Wij begrijpen heel goed dat er een drempel moet zijn om de regeling uitvoerbaar te maken. Maar wij vinden dat bij toekenning van de vergoeding het bedrag van deze drempel buiten beschouwing moeten worden gelaten, zodat de ondernemer 80% van de schade vergoed krijgt”. MKB-Amsterdam blijft hier aandacht voor vragen.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...